Noe tapt og noe vunnet

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2019 Heftet

En utrolig historie om overlevelse, fanatisme og verdien av kunnskap. Utropt som en av årets ti beste bøker av New York Times Book Review.

Tara er sytten år gammel første gang hun setter sine ben i et klasserom. Hun vokser opp i fjellene i Idaho med foreldre som forbereder seg på dommedag: De bunkrer opp med mat, sover med fluktveske i senga og er motstandere av sykehus og leger. Som ungdom begynner Tara å utdanne seg selv og klarer opptaksprøven til universitetet. Her lærer hun om verdensbegivenheter hun aldri har hørt om før, som holocaust og den amerikanske borgerrettsbevegelsen. Suget etter å vite mer, lære mer, forstå mer, bringer henne til Harvard og Cambridge. Først da begynner hun å spørre seg selv om hun har reist for langt. Om det fortsatt finnes en vei hjem. Noe tapt og noe vunnet fikk fantastiske kritikker og gikk rett inn på New York Times' bestselgerliste da den kom ut. Den gripende oppvekstfortellingen fra virkeligheten har vakt enorm internasjonal interesse og var på en rekke lister over de beste bøkene fra 2018, i alt fra Time Magazine til Vogue og The Economist. Amazon utropte den til årets beste bok i 2018.

ISBN13 9788205530508

EAN 9788205530508

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Idaho

Omtalt person Tara Westover

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dette er uten tvil en av årets sterkeste leseopplevelser hittil. Når jeg sier at dette handler om en dysfunksjonell familie så er det bare fornavnet. Dette er forfatterens egen historie hvor hun og søsknene ble forespeilet av endetiden var nær og Tara som er den som forteller historien begynte ikke på skolen før hun var 17 år. Boken anbefales på det aller sterkeste!

Hele omtalen min kan du lese her.

Her er min omtale av Noe tapt og noe vunnet. Linken fører til min bokblogg.

Spennende og interessant bok om oppvekst.

Det hadde aldri falt meg inn at min stemme kunne være like sterk som deres.

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

• "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "Sammen" av Julie Cohen