Sommeren 58

av (forfatter) og Per Buvik (oversetter).

Mime forlag 2019 Innbundet

Det er sommeren 1958. Den 17 år gamle Annie D reiser fra sin katolske kostskole til feriekolonien S i Normandie. Her møter hun H - også han er lærer på feriekolonien denne sommeren. Det er første gang hun tilbringer en natt med en mann, og denne opplevelsen sender sjokkbølger gjennom kroppen og livet hennes, og fører til ulykkelig forelskelse, bulimi, og ikke minst skam.

Først nesten 60 år senere, i Sommeren 58, prøver Annie .Ernaux å gjenskape den unge jenta, ved å utforske fotografier, brev og minner. Hun er nå en berømt forfatter, en foregangskvinne innen selvfiksjonssjangeren, med over 20 bøker bak seg hvor hun har skrevet om seg selv og sitt eget liv. Dette er «teksten som alltid har manglet,» erkjenner hun, «alltid vært utsatt. Det unevnelige hullet».

Annie Ernaux (f. 1940) regnes som en av de viktigste litterære stemmer i Frankrike, på høyde med Simone de Beauvoir og Marguerite Duras og en stor inspirasjonskilde for mange unge forfattere. Hennes romaner er hyllet av både lesere og kritikere. Sommeren 58 toppet bestselgerlistene da den kom ut i Frankrike i 2016, og boken er utgitt i en rekke land.

Forlag Mime forlag

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Annie Ernaux

Utforske avgrunnen mellom den skremmende virkeligheten i det som skjer i det øyeblikket det skjer, og den merkelige uvirkeligheten som etter noen år preger det som skjedde.

Oppveksthistorier fra virkeligheten.