Misforståelse i Moskva

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Pax 2021 Innbundet

"Misforståelse i Moskva" er en tidligere upublisert kortroman av den franske forfatteren, filosofen og feministen Simone de Beauvoir. Den ble skrevet i 1965, men ble først utgitt på fransk i bokform i 2013 og har aldri vært utgitt på norsk tidligere.

"Misforståelse i Moskva" er beretningen om et middelaldrende ektepar i krise som reiser til Moskva. Paret har motstridende forventninger både til hverandre og til livet som ligger foran dem. Med den kalde krigen og 1960-tallets Sovjet som bakteppe, utspiller det seg et lavmælt og opprivende drama mellom ekteparet.

I denne boken henter de Beauvoir inspirasjon fra de gjentatte reisene som hun og Jean-Paul Sartre gjorde til Sovjetunionen mellom 1962 og 1966, på invitasjon fra det sovjetiske forfatterforbundet.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2021

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Moskva

Folk sier: Alderdommen finnes ikke, det er ingenting å bry seg om; eller til og med: Den er så vakker, så rørende. Men når de støter på den, dekker de den bluferdig til med løgnaktige ord.

Før i tiden kunne hun aldri ha forestilt seg at hun noensinne skulle bry seg om vekten sin. Og her var hun! Jo mindre hjemme hun følte seg i sin egen kropp, desto sterkere følte hun seg forpliktet til å ta seg av den. Den var hennes ansvar, og hun stelte den med en bekymret hengivenhet, som en gammel venn som var svekket og uheldig stilt, og som trengte henne.