Sommeren 58

av (forfatter) og Per Buvik (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

«En fullkommen bok, et mesterverk i Annie Ernaux' forfatterskap.» ELLE

«Jeg har også villet glemme denne jenta. Virkelig glemme henne, det vil si ikke lenger ha lyst til å skrive om henne. Ikke lenger tenke at jeg må skrive om henne, hennes begjær, hennes galskap, hennes idioti og hennes hovmod, hennes hunger og hennes inntørkede blod. Jeg har aldri maktet det.»
I Sommeren 58 dykker Annie Ernaux ned i minnene fra sin første natt med en mann - en natt som ikke betydde stort for ham, men som betydde alt for henne. Denne første seksuelle erfaringen satte seg som et voldsomt sjokk i kroppen hennes og ble på mange måter kilden til hele hennes skrivende liv.
Med utgangspunkt i fotografier, minner og brev forsøker Ernaux å skrive fram den unge kvinnen hun var. Seksti år senere kjenner hun fremdeles skammen, selvforakten og sviket på kroppen. Men med et helt liv som skrivende kvinne bak seg kan hun se erfaringen i et nytt og kanskje forsonende lys.
Annie Ernaux er en av Frankrikes største forfattere og har de siste årene fått sitt internasjonale og norske gjennombrudd. Dette er hennes nyeste utgivelse på fransk.

ISBN13 9788205557048

EAN 9788205557048

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Annie Ernaux

Utforske avgrunnen mellom den skremmende virkeligheten i det som skjer i det øyeblikket det skjer, og den merkelige uvirkeligheten som etter noen år preger det som skjedde.

Oppveksthistorier fra virkeligheten.

• "Tingene hennes - roman" av Vidar Sundstøl