Sånt jeg ikke vil vite

om å skrive

av (forfatter) og Anne Cathrine Wollebæk (oversetter).

Solum Bokvennen 2021 Innbundet

Første av tre selvbiografiske essays fra den britiske suksessforfatteren Deborah Levy.

«Sånt jeg ikke vil vite» er Levys selvbiografiske essay med inspirasjon fra George Orwells klassiske essay «Why I write». Orwell skriver om en forfatters motiver for å skrive, og med dette som utgangspunkt utforsker Levy egen skriving og kvinnelighet. Hun skriver om oppveksten i Sør-Afrika, om tenårene i England og om hvordan en ung kvinne må gjøre krav på sin plass i omverdenen - og forme den etter eget behov.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2021

Serie Levende selvbiografier (1)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person George Orwell

En litterær selvbiografi av en forfatter jeg ikke kjenner, men som jeg får lyst til å bli bedre kjent med.

Vi blir med til et Sør-Afrika under apartheid med svarte hushjelper med en egen familie et annet sted og en far som blir fengslet for sin motstand mot regimet. Vi møter familien i England som innvandrere, med Deborah som vil bli forfatter. Og vi møter henne igjen som etablert forfatter på et skriveopphold på et vinterlig Mallorca.

Det handler om å finne et spåk og et ståsted for seg selv.

English people were kind. They called me pet and love and said sorry when I bumped into them. I was clumsy because I was sleepwalking through England and English people didn’t mind because they were sleepwalking through England too.

Dagmamma, guvernante, au pair, de unge kvinnene som arbeider i familien har skiftet navn gjennom tiden. Men det som er felles er et klasseperspektiv der en betalt hjelp, ofte fra et annet sosialt, kulturelt og georafisk sted kommer tett på familien.

Uthevet tekst

• "Min venn Natalia - roman" av Laura Lindstedt