Tilstandsrapport

av (forfatter) og Anne Cathrine Wollebæk (oversetter).

Solum Bokvennen 2024 Innbundet

Tilstandsrapport er tredje og avsluttende bok i Deborah Levys memoartrilogi. Selv kaller hun bøkene for «levende selvbiografier», fordi de er skrevet mens handlingen pågår, midt i livet, uten noen form for etterpåklokskap.

Tilstandsrapport handler om hva som kreves for å kunne være kvinne og forfatter, både emosjonelt og økonomisk. Levy nærmer seg seksti år, barna har forlatt redet og skilsmissen ligger bak henne. Med en frihet hun ikke har hatt på lenge, forlater hun sin leilighet i London og reiser ut i verden, til New York, Berlin og Hellas - og til Paris, der hun har fått tilbud om et skriveopphold. Mens hun starter på et nytt kapittel i livet, i en fremmed og delvis møblert leilighet, drømmer hun lengselsfullt om å eie et praktfullt, gammelt hus med granatepletre i hagen.

På ærlig, elegant og humoristisk vis skriver Deborah Levy om dialogen mellom kunsten og livet, og om våre forestillinger om eiendom, eiendeler og verdi. Med utgangspunkt i eget liv og med referanser til litteraturteori og filosofi, inviterer hun leseren til å fundere over kvinners ønske om frihet og behovet for å leve et lidenskapelig liv - hva koster det å skulle bryte med en patriakalsk kulturs forventinger om hva en kvinne skal være?

Med tydelige paralleller til Virginia Woolfs A Room of One's Own, handler Tilstandsrapport om sitt eget hjem: Den handler om å skape en egen plass i verden - og om å skape et hjem i seg selv.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2024

Serie Levende selvbiografier (3)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Deborah Levy