Vuggesang

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

«Babyen er død. Det tok bare noen få sekunder.»

Juristen Myriam og musikkprodusenten Paul vil være det perfekte paret. De vil ha kontroll over karrieren, invitere venner på mat- og vinkvelder, gi barna en god oppvekst. Da den middelaldrende, Mary Poppins-aktige barnepiken Louise kommer inn i familien, synes alt å falle på plass: Louise passer barna, sørger for innkjøp og matlaging og blir raskt helt uunnværlig for den lille familien.

Men det Myriam og Paul ikke aner noe om, er de mørke sidene og den grenseløse sårbarheten til kvinnen som de har betrodd det mest dyrebare, nemlig barna. Helt til tragedien en dag rammer.

Leïla Slimanis sjokkerende bok Vuggesang er spennende som en thriller. Men det er også en original roman om klasse, rase, morskap -- og om det destruktive i måten vi organiserer våre moderne liv på.

«Jeg skal vedde på at [dette] er den skarpeste thrilleren du kommer til å lese i år, for ikke å snakke om at det er en påtrengende kommentar om klasse, rase, kjønn og morskap.» Independent

«En bok som tvinger deg til å lese videre.» The Times

«Spennende ... intelligent og treffende menneskelig.» Observer

«Leila Slimani bekrefter sitt ville fortellertalent i Vuggesang, en uppercut av en roman ...» Elle

«En sosial tragedie til å miste pusten av - forstyrrende, men også til å lære av.» La Croix

«Den er tydelig, den er vond, den er storartet.» Frankfurter Allgeimeine Sonntagszeitung

«Et vekselbad av følelser, beklemmende lesning. Men samtidig så godt komponert og tilspisset at man vil lese videre, man bare må lese videre.» WDR

«En moralskildring tilskåret med barberkniv.» Frankfurter Allgemeine Zeitung

ISBN13 9788202591540