Den odde kvinnen og byen

av (forfatter) og Johanne Fronth-Nygren (oversetter).

Oktober 2020 Innbundet

Vivian og Leonard har vært venner i mer enn tjue år. New York er byen deres, og én gang i uka møtes de til en spasertur, en middag, et kinobesøk, enten i hans nabolag eller i hennes. Han er homofil med et sofistikert forhold til sin egen ulykkelighet, hun er odd og intenst selvstendig, og det de snakker om, er det ulevde livet. Sammen diskuterer og dissekerer de hverdagene, valgene, vennskapene og båndene - de brutte og de bestandige.

Fylt av disse samtalene går Vivian ut i byen og møter menneskene som strømmer igjennom den. Her, i New Yorks myldrende gater og avenyer, er Vivians mor, tidligere elskere og ektemenn; her er venner og bekjentskaper; her er naboer, gamle og nye. Og, fremfor alt, her er alle de fremmede som blir synlige for hverandre i tilfeldige og flyktige glimt, på gatehjørner og i overfylte busser. Vivian ser seg selv i Leonard; blant byens beboere finner hun mening i det hun ser.

Vivian Gornick har levd et langt liv alene. I "Den odde kvinnen og byen" skriver hun vittig og bevegende om denne tilværelsens muligheter og begrensninger, om varige vennskap og om fellesskap i svermen av storbyboere.

Forlag Oktober

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted New York

Omtalt person Vivian Gornick

I mer enn 20 år har Vivian og Leonard vært venner. De møtes ukentlig til samtale, kinobesøk, eller middag. Leonard er homofil, og ulykkelig, Vivian odd og selvstendig. De snakker om det ulevde livet, vennskap, hverdager, og ulike valg de har tatt opp gjennom tiden.

Vivian vandrer mye i byen sin, New York. Hun går og tenker på samtalene med Leonard, moren, tidligere elskere og ektemenn.

Det hele er noe rotete og springende, så det er vanskelig å konsentrere seg. Likte deler av boka, den ble fort glemt.

• "Kveld i paradis - flere fortellinger" av Lucia Berlin
  • "Etterspill - om ekteskap og separasjon" av Rachel Cusk