Rød mann/sort mann

av (forfatter) og Kim Leine (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

I Kim Leines episke storverk Rød mann/Sort mann følger vi den danske koloniseringen av Grønland i første halvdel av 1700-tallet. Vi følger alle dem som frister lykken i det nye landet: guvernøren og de militære, leger, prester, skipskapteiner og håndverkere, men også desertører, tyver og horer. Sjelden har en forgangen tid blitt beskrevet med slik sanselighet, innsikt og humor.

Rød mann/Sort mann er en frittstående oppfølger til Profetene i Evighetsfjorden, som vant Nordisk råds Litteraturpris i 2013.

ISBN13 9788202581749

EAN 9788202581749

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Grønland

Rød mann/Sort mann er ei forteljing basert på verkelege hendingar og personar. Det er av den type bok som vert verande i kroppen og i tankane lenge etter avslutta lesing. Her får ein vita mykje om kroppsvæsker, om stank og skitt, om overgrep og vald, om død og fordervelse. Alt det ulekre og triste er ubehageleg å lesa om, men på ein tankevekkjande måte.

Kim Leine skriv med ein råskap, eit engasjement og ei innleving på ein måte som få andre forfattarar gjer. Skildringane av menneske og miljø er levande og nære. Trass i boka sitt omfang - 600 sider - vart eg aldri lei. Om noko skal pirkast på, er det at dei religiøse og filosofiske betraktningane vert litt langtekkelege enkelte gonger. Eg har også litt "problem" med Aappaluttoq som svevar overalt og dukkar opp både her og der, men eg tykkjer likevel ikkje at dette forteljargrepet forringar leseopplevinga mi.

Boka handlar om så mangt, på mange ulike plan. Om liv og død, om kjærleik og truskap, om offer og frelse, om religiøs fanatisme, om rasisme, om galskap og om menneska sine (manglande) evner til å tilpassa seg. Boka er svært folkerik og perspektivrik. Ein får vita korleis dei som befann seg på ulike stader og livssituasjonar såg på korleis tilværet var. Synsvinklane skifter ofte, også innan same kapittel og same side. Ein skal difor vera ganske vaken og konsentrert medan ein les.

Rød mann/Sort mann er ei lærerik, velfortalt, gripande, dyster og fengande historie - som stinkar. For meg vart det ei praktfull leseoppleving. Anbefalast på det sterkaste.

Heile omtalen kan lesast på bloggen min.

Tidligere major, nå guvernør Pors, har fått oppdrag av kong Fredrik IV. Han skal kolonisere Grønland. Året er 1728. Med seg på ferden er også et par prester, tukthusfanger, soldater, og flere kvinner. Ferden over havet tar flere liv, og det blir ikke stort bedre da de ankommer den værharde øya.
Her regjerer presten Hans Egede, som er en trofast Luthertilhenger. Presten turer hardt fram mot de innfødte, og han har fått en farlig fiende i åndemaneren Appaluttoq.

Nok en god bok fra Leine, men ikke like god som Proferene etter min mening.

Dette er en frittstående oppfølger til «Profetene i Evighetsfjorden».

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Her samler vi mange gode historiske romaner. Se også den mer spesifikke listen om middelalderromaner som vi har laget!

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Blodroser" av Margie Orford
  • "Det onde er begynt" av Javier Marías