Reisen til livsvannet

av (forfatter) og Oskar Vistdal (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Kritikerrost og spennende roman fra forfatteren av Nordisk råds-nominerte Svar på brev frå Helga. Året er 1784. Et heftig vulkanutbrudd har vedvart på Island et helt år. I København vurderer styresmaktene hva som skal gjøres med innbyggerne, om de arbeidsdyktige skal overføres til Danmark for å jobbe i fabrikker. En dansk representant, Magnús Árelíus, er kommet til Island for å vurdere nasjonens tilstand, før beslutning blir tatt. I opplysningstidens ånd skal han også måle opp Island med nytt måleutstyr. Men ekspedisjonen tar en uventet vending når han blir kjent med islendingene og innser at virkeligheten kanskje er mer komplisert enn hans måleutstyr antyder - særlig i nord, på Strandir, der det hellige livsvannet renner. Nominert til Nordisk råds litteraturpris. Utgitt med støtte fra Nordisk Råds Litteraturprissekretariat.

«Gudbenådet islandsk skald.» «Reisen til livsvannet er en helt særegen roman. «...» en forbløffende blanding av råhet, poesi og harselas.» [terningkast 6] Cathrine Krøger, Dagbladet
«Den sosiale indignasjonen går heile tida i spann med det absurde, det komiske og det groteske. Det er uhyre presist og musikalsk utført. Reisen til livsvannet er ei rik kjelde både til morskap og ettertanke.» Marta Norheim, NRK
«I alt blir dette ein velskriven, underhaldande, reflektert og ugløymeleg roman frå Ultima Thule.» Oddmund Hagen, Dag og tid
«I tillegg til alt dette er Reisen til livsvannet en sjeldent morsom, medrivende og veldreid roman. Samme hva legevitenskapen måtte fortelle oss, skal man aldri undervurdere en god fortellings helbredende kraft på sinnet. Det er bøker som Reisen til livsvannet som forlenger livet.» Mímir Kristjánson, Klassekampen
«... en rik og underholdende roman, hvor både personer og ikke minst det islandske landskapet trer levende frem for leseren. Nominasjonen til Nordisk råds litteraturpris er derfor fullt fortjent.» Erlend Liisberg, Bergens tidende
«Bergsveinn har enno ein gong levert ein litterær einar. Boka er fortenestfullt nominert til Nordisk råds litteraturpris 2020, og ho har mange kvalitetar.» Gunnstein Akselberg, Hordaland
«Storveies fra Birgisson»[terningkast 5] Jan Askelund, Stavanger Aftenblad

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241918261

EAN 9788241918261

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1750-1799

Omtalt sted Island

Dette var en spesiell bok, og jeg er nesten litt usikker på hva jeg mener om den. Språket er til tider tungt med lange setninger og tunge ord, spesielt i første halvdel av boka. Det er heller ikke alltid like lett å henge med i handlingen, kanskje fordi jeg enkelte steder blir litt uengasjert.

Jeg får noen assosiasjoner til andre bøker jeg har lest, f.eks. "Profetene i Evighetsfjorden" av Kim Leine, "Mannen som elsket Sibir" av Roy Jacobsen, og "Himmelrike og helvete" av Jon Kalman Stefansson.

Jeg har lest Svar på brev frå Helga av Birgisson tidligere, og likte den bedre enn jeg liker Reisen til livsvannet. Men samtidig er dette en fin historie. Boken er virkelig godt skrevet og en kan fordype seg i natur og menneskebeskrivelser. Magnús Árelíus’ utvikling er også fengende og interessant. Anbefales.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Vinterfugler" av Lars Jonsson
  • "Ida & Oda og andre fortellinger" av Kristian S. Hæggernes