Sang for sekstiåtte forrædere

Tiden 2018 Innbundet

Andreas er bygdas store musikalske begavelse. Både på bedehuset og i kirken har man lagt merke til barnet som skaper slik vidunderlig musikk, og som for et øyeblikk opphever den store splittelsen som krigen har skapt.

For på butikken til Gerhard Andersen finnes protokollen hvor bygdas NS-medlemmer står oppført. Hele sekstiåtte i alt. I et samfunn på bare noen hundre sjeler blir det lagt merke til. Blant medlemmene er også Andreas' far, Sigvald, som er lærer, klokker og forsanger i salmesangen. Andreas ser ingen forskjell på faren etter at han ble skrevet inn i partiet. Likevel er alt annerledes.

Nabo står mot nabo, mennesker som har gått på skole sammen og stått skulder ved skulder foran presten, ser på hverandre med nye øyne. Splittelsen vokser. Så, en lille julaften, blir åtte av bygdas menn arrestert.

Sang for sekstiåtte forrædere er en roman om forbrytelse og straff, om skyld og soning, om skam og tilgivelse. Det er også en roman om musikk og dens evne til å sammenføye det som egentlig ikke lar seg føre sammen.

Forlag Tiden

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Vest-agder

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg likte denne. Nydelig språk og vakre, følsomme skildringer av et lokalsamfunn. Den får imidlertid ikke de høyeste terningkast da den kanskje ble litt for betraktende og beskrivende. Jeg skulle gjerne kjent ting litt mer på kroppen. Men alltid med Heivolls bøker så er det en stemning der som sitter lenge i, det er aldri bøker jeg glemmer så lett.

• "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Jern & metall - noveller" av Levi Henriksen