Byens spor

Maj

av (forfatter) og Lars Saabye Christensen (opprinnelig forfatter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Byens spor - Maj av Lars Saabye Christensen er bind to trilogien Byens spor.

Sentralt i Byens spor står Maj, hennes skjebne er tett vevd sammen med byen og gatene hun lever i: Men like mye med menneskene hun deler byen med, først og fremst barna, Jesper og Stine. Kvinnen i Røde Kors som utgjør Fagerborgs usynlige sosiale ryggrad. Jespers kamerat Jostein som går i slakterlære og er på vei inn i arbeidslivet, et liv også Maj må tre inn i. For ting begynner å haste:

"Stine sover allerede på divanen innerst i spisestuen. Det er hennes rom, spisestuens hjørne. Snart sover Jesper også. Men Maj får ikke sove. Månen flytter seg fra vindu til vindu. Dagen gikk ikke opp likevel. Det er streker i regningen. Det er for mange tanker: Jesper, rekker han å lære seg det nye stykket før 17.mai? Og Stine, hvorfor har hun aldri noen venniner med seg hjem? Og denne Bjørn Stranger, slutter han aldri å gå fram og tilbake? Og nå har hun Margrethe å tenke på også, i tillegg til drakten på Steen & Strøm, hvitvasken og tiden, tiden som aldri strekker helt til. Det er disse tankene som holder henne våken. Og de munner ut i det som Maj aller helst ikke vil tenke på: Hun har ikke vært sammen med en mann siden Ewald. Skal hun leve resten av livet på samme vis?"

ISBN13 9788202588755

EAN 9788202588755

Omtalt tid Etterkrigstiden

Hun snur seg, ansiktet blusser, slik det noen ganger gjør når man kommer rett fra kulden, men det er ikke kaldt ute, det er september, det er ennå sommerens rester som varmes opp.

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

• "Berners datter - en fortelling" av Øystein Lønn
  • "Verden som var min - Bind 4" av Ketil Bjørnstad