The group

Virago 2009 Heftet

The Group' follows eight graduates from exclusive Vassar College as they find love and heartbreak, and choose careers and husbands against the backdrop of 1930s New York.

Forlag Virago

Utgivelsesår 2009

Serie Virago modern classics

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted New York

Språk Engelsk

Det er en fryd å oppdage klassikere! Og om du ikke har oppdaget «Gruppen» fra 1963, skrevet av intellektuelle Mary McCarthy, så er det på tide!

Boka forteller om åtte studievenninner som uteksamineres fra Vassar College i 1933, noe forfatteren også ble selv... Venninnene har til felles at de tilhører øvre middelklasse, er hvite og med protestantisk bakgrunn. Med dette som bakteppe, er det lett å se noen av deres fordommer tydelig. Men boka kretser mer om deres forventninger til Livet og troen på å skape en bedre framtid.

Romanen solgte i fem millioner eksemplarer og lå to år på bestselgerlisten til New York Times. Ikke så rart, siden den i tillegg til å være velskrevet og lettlest, tar opp en rekke kontroversielle tema. Den har detaljerte sexscener- skildret ut fra et kvinneperspektiv, og selv om McCarthy ikke ville omtales som feminist, kan boka leses med et feministisk perspektiv. I tillegg skriver den om alt fra barneoppdragelse, til psykiske lidelser, økonomiske bekymringer, storpolitikk og maktspill. Alt levende beskrevet med stadig vekslende synsvinkler.Dette er nemlig en kollektivroman uten en hovedperson. Det er kollektivet, gruppen, som er det sentrale fra start til slutt! Derfor spiller det ingen rolle at en som leser innimellom kan blande sammen de enkelte romankarakterene.
Boka starter med et bryllup og ender med en begravelse. Det er betegnende for spennvidden i den... Les og nyt 💕

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Part 2 av bøkene som er nevnt i Gilmore Girls!
Jeg kommer nok ikke til å lese alle, men jeg har lyst til å prøve å få lest flest mulig :)

Bøker jeg har lest og vil lese i 2019.

Lest i 2020

Forslag til bøker vi kan snakke om i bokklubben.

• "En familie om høsten - roman" av Jan Chr. Næss
  • "Hver natt dør jeg - roman" av Helle Haugsgjerd