Byens spor

skyggeboken

Cappelen Damm 2020 Heftet

Hva hører vi når vi lytter til byens lyder? Hvilke spor etterlater den i oss? Hvem er det i andre enden når det ringer? Sentralt i Byens spor står Maj Kristoffersen, hennes skjebne er tett vevd sammen med byen og gatene hun lever i: Men like mye menneskene hun deler byen med, først og fremst barna, Jesper og Stine. Kvinnene i Røde Kors som utgjorde Fagerborgs usynlige sosiale ryggrad. Barna er blitt voksne og tidene forandrer seg. Håp og drømmer får brynt seg på en verden som ikke lenger går på skinner. Voksesmertene preger dem alle når nye dører åpner seg og de gamle lukker seg. Lars Saabye Christensen har lagt øret inntil byens konkylie og lyttet til dens spor. Med finstemt følsomhet avlytter han hver enkelt rille. Han ser lyset kaste skygger den ene veien når solen går ned over byen som en gang var, og den andre veien når solen står opp over en by som våkner til en ny tid. Uvegerlig reiser spørsmålet seg: Hvem er vi som bor i denne byen, dette landet og denne tiden - og hvem vi vil være? Medrivende, storslått og tankevekkende avslutning på trilogien Byens spor.

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202662196

EAN 9788202662196

Serie Byens spor (3)

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Omtalt sted Oslo

Den beste boka i trilogien, etter min mening. En fantastisk blanding av fiksjon og fakta, roman og selvbiografi.

En soleklar 6-er!

Min favorittforfatter! Jeg mister tid og sted, jeg er blank i øya da jeg leser. Jeg håper inderlig at dette ikke er hans siste verk, men hvis det er det, er det en verdig og mektig avslutning.
Hvis du skal begynne å lese bøkene til LSC, så ikke begynn med trilogien «Byens spor». Du får så mye mer ut av denne siste boka om du har lest det andre først. Spesielt «Beatles».

Var nok mer begeistret for de to første, men for all del - mannen kan skrive og dette er høy kvalitet.

Endelig har jeg lest siste Byens spor, og muligens forfatterens siste punktum. Jeg er ikke sikkert på hva jeg mener om skyggehistorien, den skjøv til tider historien om Jesper, Stine, Maj og alle de andre til side. Men på et eller annet vis passet det godt sammen og en ting er sikkert, Saabye Christensen er en stor forfatter og god på miljøskildring.

Hvorfor er det ingen som klipper livet? Hvorfor kan vi ikke sette oss ned en gang i året, se gjennom opptakene og klippe bort det smertefulle, det pinlige, alle de dårlige scenene? Svaret er enkelt: Fordi livet ikke blir vist om igjen.

Hun må rekke alt hun skal legge bak seg

Er religion bare den høyeste form for angst forkledd som fromhet?

Hvorfor har ikke Stine bestemt seg ennå, hun som kan velge på øverste hylle? Når man kan velge på øverste hylle har man ikke noe valg. Man velger der.

Når det omsider er fastslått at det var terror, kalles handlingen meningsløs. Statsministere, kanslere, ledere, imamer, presidenter og prester sier på rekke og rad at det var meningsløst . Men terror er ikke det. Terror er mettet av mening, og når det ikke er plass til mer mening må man ty til vold. Det er ulykker som er meningsløse, for det var ikke meningen . Terror er meningen. Meningen er å gjøre skade. Det er meningen :mest mulig skade. Det er målrettet. Det er ikke tilfeldig. Skaden skal påføres de andre . Terror er apartheidens vold. Det er terroristens omvendte logikk, psykopatens poesi, at offeret har skylden. Skylden er at offeret er *den andre *

Vær med å stemme på Tiårets beste norske roman

Max, Mischa & Tetoffensiven er blitt kåret til Tiårets roman av leserne av BOK365 og juryen:

Målet er 65 bøker.

Bøker jeg har lest og vil lese i 2019.

Lest i 2020

• "Byens spor - Jesper og Trude" av Lars Saabye Christensen
  • "Vrakeren" av Lars Saabye Christensen
  • "Byens spor - Maj" av Lars Saabye Christensen
  • "Min kinesiske farmor" av Lars Saabye Christensen
  • "En tilfeldig nordmann - den hele og fulle sannheten om Gordon Mo" av Lars Saabye Christensen
  • "Kobrahjerte - roman" av Toril Brekke
  • "Den eneste broren - roman" av Tove Nilsen