Det ble natt i Caracas

av (forfatter) og Kaja Rindal Bakkejord (oversetter).

Kagge 2019 Innbundet

Med gripende intensitet skildrer "Det ble natt i Caracas" en kvinnes desperate kamp for å overleve i dagens Venezuela.

I Caracas står Adelaida Falcon ved en åpen grav. Her gravlegger hun sin mor, den eneste familien hun noen gang har hatt. Adelaidas tilværelse er rasert, for samtidig som moren har blitt syk og gått bort, er samfunnet rund i ferd med å gå i total oppløsning. Brutale bander råder, og snart blir hjemmet hennes okkupert. Adelaida kastes for alvor ut i kampen for overlevelse i et land der vold og anarki råder, og der innbyggerne blir satt opp mot hverandre. Men skjebnen gir henne et grusomt valg - en mulighet til å unnslippe.

Karina Sainz Borgos kraftfulle debutroman er både skremmende, frodig og mørk. Historien minner oss om hvor raskt den verden vi kjenner kan forvitre - og om hvor sterk menneskets overlevelsesdrift kan være.

Forlag Kagge

• "Arr" av Audur Ava Ólafsdóttir
  • "Vente på fuglen - noveller" av Frode Grytten
  • "Kan jeg bli med deg hjem - noveller" av Marie Aubert
  • "Lille stjerne" av John Ajvide Lindqvist
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Vinternoveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Ensomheten i Lydia Ernemans liv - roman" av Rune Christiansen