Det ble natt i Caracas

av (forfatter) og Kaja Rindal Bakkejord (oversetter).

Kagge 2019 E-bok

Med gripende intensitet skildrer "Det ble natt i Caracas" en kvinnes desperate kamp for å overleve i dagens Venezuela.

I Caracas står Adelaida Falcon ved en åpen grav. Her gravlegger hun sin mor, den eneste familien hun noen gang har hatt. Adelaidas tilværelse er rasert, for samtidig som moren har blitt syk og gått bort, er samfunnet rund i ferd med å gå i total oppløsning. Brutale bander råder, og snart blir hjemmet hennes okkupert. Adelaida kastes for alvor ut i kampen for overlevelse i et land der vold og anarki råder, og der innbyggerne blir satt opp mot hverandre. Men skjebnen gir henne et grusomt valg - en mulighet til å unnslippe.

Karina Sainz Borgos kraftfulle debutroman er både skremmende, frodig og mørk. Historien minner oss om hvor raskt den verden vi kjenner kan forvitre - og om hvor sterk menneskets overlevelsesdrift kan være.

«Årets litterære bombe.» Daniel Arjona, El Confidencial

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Omtalt sted Venezuela

Pengene lignet etter hvert bylandskap. Man trengte to tårn med hundrelapper for å kjøpe en flaske matolje, når det var tilgjengelig, noen ganger tre tårn for en kvart kilo ost. Verdiløse skyskrapere, det var det den nasjonale valutaen var: ren humbug. Noen måneder senere skjedde det motsatte: Pengene forsvant. Og da hadde vi ikke lenger noe vi kunne bruke til å bytte til oss det lille som var å få tak i.

Mitt eget lesemål for 2022 er å lese lese mer av forfattarar fra asiatiske, latin-amerikanske og afrikanske land, ei slik bok i måneden. Bøkene er lagt inn kronologisk etter når de ble lest, mao. er den første boka lest i januar og den siste i desember.

• "Jeg lar det være slik" av Marianne Teie
  • "Støv - roman" av Yvonne Adhiambo Owuor