Usynlighetens historie

av (forfatter) og Kaja Rindal Bakkejord (oversetter).

Pax 2017 Innbundet

De to søstrene Euridíce og Guida vokser opp i et vanlig middelklassestrøk i Rio de Janeiro som barn av portugisiske innvandrere. Euridíce er full av drømmer, ambisjoner og ideer, og beundrer den livskloke storesøsteren - helt til Guida en dag rømmer fra alt med den rike Marcos. Noen år senere gjenforenes søstrene når Guida forlates av mannen og sitter igjen med ansvaret for deres felles sønn. Selv er Euridíce blitt gift med en bankfunksjonær og har fått to barn. Men Euridíce kjeder seg i rollen som husmor. Hun prøver å starte opp sine egne prosjekter, skriver på kokebok og syr kjoler for nabolagets kvinner. Men mannen hennes vil ikke ha noe av det, og setter en stopper for det hver gang Euridíce starter opp med noe nytt. Mens Rio de Janeiro utvikler seg til en levende, moderne og markant kosmopolitt rundt dem, følger Usynlighetens historie de to søstrenes kamp for å leve sine egne liv i en mannsdominert verden. Kanskje er det Euridíces skjebne å forbli usynlig. Kanskje fins det andre veier.

Martha Batalha har skrevet en roman full av intelligent, underfundig humor, holdt i et lekent og elegant språk. 'Usynlighetens historie' er et fargerikt portrett av Rio de Janeiro i dens storhetstid, av to søstre og av menneskene som omgir dem. En original debut med stor appell fra en spennende ny forfatter.

Forlag Pax

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Brasil

To søstre vokser opp i Rio de Janeiro. Guida er eldst, og Euridice ser opp til storesøsteren. Savnet er stort da Guida rømmer med kjæresten, og lar Euridice og foreldrene i stikken. Euridice gifter seg og får to barn, men hun vil være noe mer enn bare husmor. Hun setter i gang med det ene prosjektet etter det andre, men blir bestandig stoppet av ektemannen. Det er en mannsdominert verden de to søstrene lever i, og på hvert sitt vis prøver de å få leve sine egne liv.

Får "flashback" til Ferrantes bøker, så har du abstinenser er det bare å plukke opp denne.

Noen ganger tror vi at vi gjør alt rett, men så oppdager vi at vi hele tiden har hatt bind for øynene, og dermed hadde vi ingen mulighet til å treffe riktig.

• "Åkeren" av Dola De Jong
  • "Tiden er ilden vi brenner i - roman" av Thomas Marco Blatt