Fernanda Nissen

kjærlighet og arbeid

Aschehoug 2013 Innbundet

Fernanda Nissen er en av våre "fire store" kvinnesakspionerer. Dette er boken om hennes liv og arbeid.
Fernanda Nissen (1862-1920) tilhørte det høyere borgerskap, men ble sosialist. Det vakte da hun skilte seg fra Dagblad-redaktøren Lars Holst for å gifte seg med den radikale legen og avismannen Oscar Egede Nissen. Fernanda Nissen betalte en høy pris for kjærligheten - men hun angret aldri.
Både Fernanda og Oscar Nissen var blant pionerene i den fremvoksende arbeiderbevegelsen. Fernanda stod frem som arbeidernes omsorgsfulle forkjemper. Hun jobbet aktivt for sosiale reformer, hun krevde åttetimersdag og bedre arbeidervern. I kvinnesaken var hun spesielt opptatt av at arbeiderkvinnene kom seg ut og stemte.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203294020

EAN 9788203294020

Omtalt sted Norge

Omtalt person Fernanda Nissen

Også denne biografiforfatteren har en del oppramsing av navn i starten, men klarer å sette personene i en sammenheng og gi dem litt liv. Hun får godt fram miljøet hovedpersonen vokser opp i og tidens stemninger i Oslo. Norsk offentlighet var ikke stor på den gangen heller, og mange kjente navn har gjesteopptredener i boka. Nissen gjorde radikale valg, og Jonassen gjør en god jobb med å beskrive hvor høy pris man måtte betale for å bryte ut på denne tida. Nok en honnør for ikke å skrive så utrolig mange hundre sider!

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Ingrid Bjerkås - motstandskvinnen som ble vår første kvinnelige prest" av Aud V. Tønnessen
  • "Betzy - fortellingen om en norsk foregangskvinne" av Frid Ingulstad
  • "Tanta til Roald Dahl" av Sven Kærup Bjørneboe
  • "Fleur - [flø:r]" av Marit Tusvik
  • "Straff - 12 fortellinger" av Ferdinand von Schirach
  • "Noe å leve for" av Richard Roper
  • "Kjære Ijeawele, eller Et feministisk manifest på femten forslag" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Dagen og dagene" av Tordis Ørjasæter