Stridsmenn fra Salamis

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

Romanen handler om krig, heltemot, hukommelse og døden. Den er et portrett av den unge falangisten Rafael Sánchez Mazas. Han drømmer om å vende tilbake til et gammeldags, aristokratisk samfunn. Etter at han unnslipper republikanernes eksekusjonspelotong, blir han nasjonens helt. Rafael begynner imidlertid å lure på om den virkelige helten egentlig er soldaten som lot være å skyte ham da han flyktet fra eksekusjonspelotongen.

På slutten av den spanske borgerkrigen klarer forfatteren Rafael Sánchez Mazas, en av stifterne av Falangistordenen, å flykte fra republikanernes eksekusjonspelotong. En republikansk soldat oppdager ham der han gjemmer seg og retter geværet mot flyktningen. Han ser lenge på ham, så roper han til sine overordnede: «Ingen her!» Utover det rent anekdotiske ved denne hendelsen, er det noe annet som driver en journalist til å nøste opp historien om disse to mennene hvis skjebne ble avgjort i den stunden. Dette er et portrett av to menn som har befunnet seg på hver sin side av konflikten, aristokraten og den katalanske arbeidergutten som har vært med på alle fronter gjennom åtte år i kamp mot fascismens barbari. Stridsmenn fra Salamis er en roman om heltemot, om dets muligheter, om døden. Og for den nå gamle katalaneren er alle helter døde og glemte og krigen bare romantisk for dem som aldri har opplevd den. I en tid der fiksjon og virkelighet stadig oftere blandes, tilhører Stridsmenn fra Salamis mesterverkene i sjangeren. Javier Cercas er født i 1962 i Cáceres og underviser i litteratur ved universitetet i Girona. Han har tidligere skrevet to romaner og en novellesamling.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203209260