Dukla

av (forfatter) og Ole Michael Selberg (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Bokens hovedperson vender stadig tilbake til Dukla, en avsidesliggende landsby i Sør-Polen. Han beskriver reisene hit, tidsperioden byen har gått gjennom og hverdagslige hendelser. Noe som ikke slutter å fascinere han, er lyset over og i Dukla. Boken består av mange små fortellinger og observasjoner bundet sammen av et sted, og er på sitt vis en reiseskildring og en søken etter å forstå tilværelsen og virkeligheten.

Dukla er en avsidesliggende, søvnig landsby i Sør-Polen. Bokens forteller vender stadig tilbake til dette stedet. Han beskriver reisene til landsbyen, tidsperiodene byen har gått gjennom og hverdagslige hendelser. Det som aldri slutter å fascinere ham, er lyset over og i Dukla. Lyset er det som vekker verden til liv, skriver han. På sitt vis er denne boken - som består av mange små fortellinger og observasjoner bundet sammen av et sted - både en slags reiseskildring og en søken etter å forstå tilværelsen og virkeligheten. Gjennom sine stemningsskapende bilder og filosofiske funderinger klarer forfatteren å gjøre Dukla til et magisk sted. Dukla er skrevet av en av Polens viktigste yngre forfattere. Med denne prisbelønte romanen hadde han sitt store gjennombrudd, både i Polen og utenlands.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203207785