Bryllup og Sommer

av (forfatter) og Synneve Sundby (oversetter).

Bokvennen 2013 Innbundet

Bryllup og Sommer ble skrevet over en periode på sytten år, altså et like langt tidsrom som mellom utgivelsene av romanene Den fremmede og Pesten, samt de filosofiske skriftene Myten om Sisyfos og Opprøreren. Det var også i denne perioden Camus jobbet for pressen i Alger og for undergrunnsavisen Combat i Paris, drev teater og skrev skuespill - mens han rapporterte om fattigdommen i Kabylia og kritiserte politivolden mot opprørerne i Algerie. I Bryllup og Sommer møter vi en ung filosofs forsvar for kroppens nytelser, samt en senere, moden manns like sterke krav om retten til klarsynthet overfor døden. Alle tekstene har det til felles at de tar skjønnheten i forsvar.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2013

• "Talene i Sverige" av Albert Camus
  • "I krigen - et vitnesbyrd fra Syria" av Francesca Borri
  • "Retten og vrangen" av Albert Camus
  • "Eksil og kongerike" av Albert Camus
  • "Å skrive livet - hans fineste brev (1872-1890)" av Vincent van Gogh
  • "Fordømte Leeds" av David Peace
  • "Kister av sink - sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Augustus" av John Williams
  • "Selvbeherskelse - roman" av Stig Sæterbakken