Kister av sink

sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan

av (forfatter) og Alf B. Glad (oversetter).

Kagge 2015 Innbundet

Sovjetunionens ti år lange krig i Afghanistan har blitt kalt den sovjetiske Vietnamkrigen. Over en halv million unge russere tjenestegjorde i krigen som har formet det russiske samfunnet frem til våre dager. Her kommer de til orde - soldatene, sykesøstrene, kjærestene og mødrene. Kister av sink er en dokumentar om krigens meningsløshet, om en fortapt generasjon unge soldater og om Sovjetunionens begynnende oppløsning. En helt nødvendig bok for alle som vil forstå dagens Russland.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Sovjetunionen Afghanistan

Avbryter fordi den omhandler forskjellige personer. Viktig bok. Men hadde ønsket meg en mer helhetlig fortelling.

Det er en menneskerett å ikke drepe. Ikke lære å drepe. Den er ikke nedtegnet i en eneste grunnlov.

Forfølgelsen av Svetlana Aleksijevitsj, hvis bøker er kjent i Frankrike, Storbritannia, Tyskland og andre land i verden, vil ikke tilføre Republikken Hviterussland noe annet enn et rykte som et kommunistisk reservat i en postkommunistisk verden, og vil ikke gi landet noen annen rolle enn den lite misunnelsesverdige rolle som Europas Kambodsja.
Vi krever øyeblikkelig opphør av enhver art av forfølgelse av Svetlana Aleksijevitsj og av rettssaken mot henne og hennes bok.

Jeg går ikke i «afghaner»-klubbene. Jeg kan ikke tenke meg å gå på en skole og fortelle om krigen, om hvordan de gjorde meg, et uformet menneske, til morder, og enda noe mer, om at jeg bare ønsket å spise og sove. Jeg hater «afghanere». Klubbene deres ligner på det militære. De samme militærtriksene: Vi liker ikke heavy-metal-typer, la oss slå trynet inn på dem! La oss ta rotta på homsene! Det er den biten av mitt liv jeg ønsker å skille meg fra, og ikke knytte meg til.

Fire dager før vi ankom, var det en «fersking» som hadde gått bort til teltet til dimmerne og kasta en granat inn der: vips, så var de døde. Og etterpå stakk han selv geværpipa i munnen - og hjernen fløy ut. De avskrev det som tap i stridshandlinger. Mor krig, hun avskriver alt...

«Åndene» var ikke redde for døden, hvis de for eksempel visste at de skulle skytes neste morgen, lo de helt uberørt og prata sammen. Det virket faktisk som om de var glade. Muntre og rolige. Døden er en stor overgang, den må du vente på som en brud. Sånn står det skrevet hos dem i Koranen...

Dette er en oversikt over nobelprisvinnere jeg har lest. Jeg har valgt ut ett verk fra hver forfatter (med unntak av Sigrid Undsets trilogi om Kristin Lavransdatter). Noen av disse forfatterne har jeg lest en eller få bøker av, andre mange.

Blant disse nobelprisvinnerne finnes flere av mine favorittforfattere, for eksempel Sigrid Undseth, García Marques, John Steinbeck og José Saramago.

• "Landsmenn - redningen av de danske jødene i oktober 1943" av Bo Lidegaard
  • "Tiger på slagmarken - Otto Carius og krigen på østfronten" av Otto Carius
  • "Hagelin - Quislings høyre hånd" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Mafiaens historie" av Martin Short
  • "Svenske tilstander - en reise til et fremmed land" av Bjarne Riiser Gundersen
  • "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Amerikansk valgkamp - image, penger og moderne politikk" av Hallvard Notaker
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "De ukjente krigerne - nordmenn i første verdenskrig" av Nik. Brandal
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "Den bleke kongen" av David Foster Wallace
  • "Spionbasen - den ukjente historien om CIA og NSA i Norge" av Bård Wormdal