Våpenskjold

EAN 9788205429635

Serie Henning Juul (4)

Genre Krim

Omtalt sted Tønsberg Oslo

Jeg har skrytt mye av Engers tidligere bøker, Skinndød, Fantomsmerte og Blodtåke, og derfor skjønner jeg ikke helt hva som har skjedd denne gangen. Det er kanskje dette som er problemet når en forfatter på forhånd har bestemt seg for hvor mange bøker som skal gis ut før man får svaret på mysteriet som ligger i bunn hos hovedpersonen – i dette tilfellet hvem som står bak brannen som tok livet av Henning Juuls seks år gamle sønn, Jonas – det må være en handling som holder på spenningen gjennom alle bøkene, ikke bare fyllmasse…

Denne boka kom nemlig aldri over middelmådig. Saken som etterforskes i denne boken, er av «god», gammeldags oppskrift – familiehemmeligheter, utroskap, masse penger og folk som gjør alt for å holde på fasaden.
Dessverre står ikke bokas krimgåte fint på egenhånd, slik vi har sett i de andre bøkene hans… det blir forutsigbart og for lite spennende. Til tider er det til og med en smule kjedelig, da det kan virke som om forfatteren har gjort det han kan for å få litt lengde på boka:

Nora tok av ved avkjøring 48 og fortsatte gjennom en rekke
rundkjøringer, både til venstre og høyre og rett frem. En time og åtte
minutter etter at hun startet fra Tønsberg, var hun fremme i
Håvundvegen 17, en rød kloss av en murbygning som så akkurat like
sykehjemsaktig ut som Nora hadde forestilt seg. Vinduene ut mot
parkeringsplassen var dekket av gardiner og i noen tilfeller grønne
persienner, som sikkert ble slått ned for å dempe lyset, men som nå
virket malplassert med tanke på himmelen som hadde fått en gråsvart
tone i horisonten.

Men så var det brannen da, og dødsfallet til Jonas. Hvem var det egentlig som sto bak dette, og hvorfor. Dette er den røde tråden i alle bøkene om Henning Juul, og akkurat de delene som direkte omhandler Juuls søken etter svar er interessante.
Og slutten har den nå så velkjente cliffhangeren – så igjen blir det en lang ventetid på femte og siste bok – hvor vi får svaret. Håper Enger til den gang også har klart å komme opp med en bedre krimgåte…

Og gjennom hele boka irriterer jeg meg over at jeg har blitt fortalt at vi befinner oss i 2011 – samtidig som vi også blir fortalt at vi befinner oss 2 år etter den fatale brannen i 2007… det skulle da virkelig bli i 2009?

Nei nei nei, det kan ikke slutte nå! Det var tanken min etter å ha lest siste setning i en ny, spennende bok av Thomas Enger. Plottet og Henning Juul sin personlige historie flettes enda tettere sammen og ender med en uventet vri. Slo meg at deler av detaljene noen ganger var litt unøyaktige, men jeg synes ikke det preger historien. Det blir lenge å vente til neste bok om Henning Juul.

En eldre mann blir skutt under høstjakta i Sverige. En ung mor og hustru forsvinner sporløst. Journalist Nora undersøker saken, og det ser etterhvert ut som om sakene har en viss tilknytning til hverandre. Samtidig leter Henning Juul etter den som satte fyr på leiligheten hans.

Spennende og velskrevet. Nå venter jeg bare på siste bok om Juul.

Her er min anmeldelse av Våpenskjold (ekstern lenke)

Synes dette var den beste boka hittil i Henning Juul serien. På grensen til en femmer. Ser frem til neste og siste bok i serien.

Det verket over alt, særlig i hofta. Det føltes som om han var blitt overkjørt av et hus.

Kokos er godt til hvit fisk - med litt sweet chilisaus oppi. Sei foreksempel er en helvetes undervurdert fisk. Særlig hvis du steker den med kokos i ovnen....

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Banesår - kriminalroman" av Thomas Enger