CeeCee Honeycutts reddende engler

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tolv år gamle CeeCee blir helt alene da hennes psykotiske mor Camille dør i en bilulykke. Så dukker CeeCees ukjente grandtante Tootie Caldwell opp. Hun tar med seg jenta til Savannah i Georgia, og CeeCee opplever for første gang i sitt liv en trygg tilværelse med kjærlighet og velstand.

Bienes hemmelige liv møter Barnepiken i denne sørstatsromanen som gnistrer av humor, varme og kvinnelig visdom.

Tolv år gamle CeeCee Honeycutt har brukt mesteparten av livet på å ta seg av sin psykotiske mor, Camille ? en tidligere skjønnhetsdronning som aldri klarer å få fortiden ut av hodet, og som er blitt hele byens klovn. Da Camille en dag blir truffet av en lastebil, er CeeCee med ett alene i verden.
Da er det at Tootie Caldwell, CeeCees ukjente grandtante, kommer CeeCee til unnsetning. I sin gamle Vintage Packard Cabriolet tar Tootie CeeCee med til Savannah, Georgia ? og en verden av omsorg, velstand og eksentriske sørstatskvinner. For første gang i sitt liv opplever CeeCee å være omgitt av kjærlighet, og sakte kommer hun tilbake til livet.
CeeCee Honeycutts reddende engler er en vakker roman som utforsker den ukuelige styrken i kvinners vennskap. Den gir oss historien om en jente som mister én mor ? og finner mange andre.

ISBN13 9788205418004

EAN 9788205418004

Omtalt sted Georgia, USA

Lettlest og søt, men litt for enkel.

En søt og lettlest roman, som dessverre var litt i det enkleste laget. CeCee Honeycutt har en vanskelig oppvekst hos en psykotisk mor og en fraværende far. Da moren plutselig blir påkjørt og drept, blir CeeCees framtid usikker. Heldigvis for henne blir hun "adoptert" av sin fram til da ukjente grandtante, Tootie, som tar CeeCee med seg til Savannah, Georgia. Her møter CeeCee en rekke fargerike og inspirerende damer, som viser henne både vennskap og kjærlighet.

Coveret på boka er nydelig å se på, og handlingen har et godt utgangspunkt, men som så mange andre har skrevet blir dette altfor enkelt. Det er sukkersøtt og klisjefylt hele veien, og til tider blir det faktisk litt usannsynlig. Dette er en helt grei bok å lese på ferie, eller når man bare vil lese noe enkelt, men noen perle er det absolutt ikke. Den vil bli fort glemt.

Nydelig bok! Jeg både lo og grein.

Lettlest bok som er Søt, koselig og har en rørende fortelling. Boka passer perfekt om man selv er litt sliten og vil ha en bok man kan kose seg med uten å tenke for mye over handlingen.

lettlest, søt og hjertevarm. Koselig bok

Bøkene ble mitt liv, eller kanskje jeg heller skulle si at bøkene hjalp meg å flykte fra mitt liv.

Det er måten vi lever på, med de sår vi får her i livet, som gir oss styrke og skjønnhet

Ikke bli for fort voksen, barnet mitt. Alderen kommer ubønnhørlig, men har du et barnlig hjerte, blir du aldri gammel.

1. Det er måten vi lever på, med de sår vi får i livet, som gir oss styrke og skjønnhet.
  2. Folk blir kloke når de går ut i verden og lever. Visdommen kommer med erfaringen når du forstår at hver dag er en gave og godtar den med glede.
  3. Ikke sløs bort den fine tida du har foran deg med å klamre deg til det som skjedde i går.
  4. Det er det vi mener om oss selv som bestemmer hvordan andre oppfatter oss.

Når vi blir født, gir Herren hver enkelt av oss en Livsbok. Så lever og lærer vi, kapittel for kapittel.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Har du sans for de virkelig gode fortellingene, de som handler om både livets lys- og skyggesider, og som ofte er befolket med utrolige karakterer som svømmer motstrøms? Da er kanskje disse bøkene noe for deg!

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Bøker jeg har lest

• "Antikvitetshandleren i Charleston" av Beth Hoffman