Der drømmene møtes

av (forfatter) og Ina Bakke Kickstat (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Emma må foreta et valg etter at en kneskade setter en stopp for karrieren som ballettdanser i London. Hun reiser hjem til Australia hvor hun finner ut at bestemora, Beattie, er død og har etterlatt henne en sauefarm på Tasmania. Emma reiser til Wildflower hill for å selge eiendommen, men her innser hun etter hvert hva det er hun vil med livet sitt.

Glasgow, 1929 Beattie Blaxland hadde store drømmer. Hun ville bort fra et liv i fattigdom og ønsket å skape seg et navn i moteverdenen. Et liv som alenemor i Australia inngikk ikke i drømmen.

London, 2009 Emma Blaxland-Hunter gjorde drømmen til virkelighet. Som prima ballerina ved London-balletten hadde hun alt... Helt til hun mistet det. De to kvinnene lever i hvert sitt århundre, men begge må hente styrke i seg selv til å begynne på nytt. En arv fra bestemoren Beattie fører Emma til en idyllisk gammel gård på Tasmania. Her innser Emma til slutt hva hun virkelig vil.

Les mer om boken her.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202360610

EAN 9788202360610

Omtalt sted Australia

Jeg syns boka var en skikkelig feel-good bok! Hvis du har sett filmen "Australia" og likte den så kommer du til å like denne boka. Kvinner som står opp for seg selv, håpløse kjærlighetsforhold, urettferdighet og de bare utrolig velfortjente gode øyeblikkene for karakterene i en håpløs hverdag. Jeg koste meg i hvert fall med denne:)

Denne sitter fortsatt i etter at siste side er lest.... Selv om dette er en bok med handling i to ulike tidsepoker synes jeg den skiller seg ut med å være mindre forutsigbar enn mange andre. Hovedpersonene har mer dybde og er litt mer sammensatt enn i flere andre bøker jeg har lest. Fin pageturner!

Paralellhistorie kor vi veksler mellom å følgje ballerina Emma i notid og Beattie i fortid (starten av 1900-talet). Beattie blir gravid utan å være gift og rømmer saman med barnefaren til Australia for p starte eit nytt og betre liv det. Emmas karriere får ein brå slut då ho skadar seg. Kort tid etter skaden reiser ho tilbake til heimlandet sitt - Sydney i Australia. Heime igjen får ho via arven frå bestemora vekka interessen for bestemoras fortid og ho begynner å grave i bestemoras fortid. Gjennom denne gravinga finner vi linken mellom Beattie og Emma.

Kom halvvegs før eg gav denne opp. Klisjerik, forutsigbar, treig ... nei, eg klarte verkeleg ikkje å la meg rive med, dessverre! Langdryg var ho også, med ein -etter min smak - altfor stor bruk av adjektiver og skildringar som ikkje tilførte historia noko som helst. Setningar som "hun hadde på seg jeans og en blå tskjorte" gjer ingen verdi til fortellinga og har ingen relevans til handlinga, ig nettopp denne type skildringar er boka stappa full av. Syntes også at replikkane ofte framsto som kunstige og litt stive, særleg når dei tilhøyrte småbarn. Hugser ikkje nøyaktig kva setninga var, men noko a la "denne dokka skal jeg elske for evig og alltid" samt ein rekke liknande utsagn blir ytra av ei lita jente på tre år ... og det blir berre ikkje truverdig. Ville så gjerne like denne boka, og trudde den skulle overraske positivt då eg såg kor velomtalt den er, både her og på goodreads.com

Så trist, hjerteskjærende og fin.

Men den største feilen vi kan gjøre når gjelder det gamle mennesker, er å glemme at de var unge en gang.

Dette var lenge før e-post, ja til og med før rikstelefonsamtaler, så de skrev brev. Ordentlige, gammeldagse brev, fulle av detaljer og følelser.

[...] Ikke glem at suksess ikke er alt.

Bestemor hadde alltid sagt at hvis man delte de gode øyeblikkene, ville de vare evig.

For når ting virker veldig ille, går de sterkere videre.

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!

Siden det ikkje er plass til meir enn 100 bøker i kvar liste, og eg i år har vore så mykje prega av sjukdom at eg har satt ny personleg rekord i lesing, har eg altså måtte opprette ein liste nummer to for å få plass til bøkene eg leser i år. :-)

• "Slottet i regnskogen" av Elise McCune
  • "Det flyvende sirkus" av Susan Crandall