Villa Havbris

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Anemone 2020 Heftet

Hvilke hemmeligheter kommer fram når man skraper på overflaten?

Sophie vender motvillig tilbake til Skåne etter at moren er død. Hun har vokst opp i det gamle kurbadhotellet Villa Havbris, som hun var sikker på at moren hadde solgt. Nå viser det seg at det likevel tilhører Sophie. Hun er fast bestemt på å selge det, men huset er preget av forfall og trenger å pusses opp før det legges ut for salg.
Ettersom Sophie ikke er særlig nevenyttig og ikke har spesielt god råd, søker hun etter håndverkere som mot kost og losji kan sørge for at noe av den gamle storheten kommer tilbake. Kort tid etter flytter Isak, Martin og Katja inn. I begynnelsen går alt greit, men hva er det som skjuler seg bak fasaden?

Villa Havbris er Caroline Säfstrands femte roman. Hun skriver ofte om hemmeligheter og har alltid et budskap mellom linjene. Hun er også skribent og holder foredrag om å skrive. Hun bor i Helsingborg sammen med sin familie.

Forlag Anemone

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted Sverige

PERFEKT SOMMERBOK!

Svenske Caroline Safstrand har gitt ut flere romaner og feelgood boken Villa Havbris er den femte i rekken.
Jeg har de siste dagene vært innlosjert på kurbadhotellet Villa Havbris på den svenske vestkyst og jeg kan ikke si annet enn at oppholdet anbefales videre.

Når moren dør arver Sophie det gamle kurbadhotellet som også var hennes barndomshjem. Sophie har etablert seg i Berlin og har ingen planer om å overta stedet men heller pusse det opp med tanke for salg. Hun søker etter folk som kan gjøre jobben mot gratis kost og losji, og slik blir vi kjent med snekkeren Martin, den eldre Isak og den middelaldrene Katja.
Persongalleriet innbefatter også den gamle naboen Ella som har stelt så fint i hagen til tross for at huset har stått tomt i mange år. Og når jeg snakker om personene i boken så har forfatteren gjort seg flid med oppbyggingen av disse.

Etter hvert som handlingen skrider frem blir det klart at alle har sine egne grunner for å tilbringe disse ukene på Villa Havbris og noen av dem var litt såre å lese om.

Forfatteren har et godt språk og i forhold til andre feelgoodbøker jeg har lest så skraper forfatteren litt i overflaten slik at det blir noe mer dybde i handlingen. Minst like mye som den handler om kjærlighet så handler boken om sorg og om savn.

Deler av handlingen var forutsigbar uten at det gjorde så mye,av og til er det fint med lettleste feelgoodbøker som er perfekt for lesing på stranden eller hvor du måtte befinne deg denne sommeren!

Sofie har bodd mange år i Berlin. nå er moren død, og Sofie reiser hjem til Skåne. Det viser seg at hun har arvet et gammelt kurbadhotell som moren tidligere har sagt at hun har solgt. Sofie får hjelp til å pusse opp stedet, og er fast bestemt på å selge stedet. Hennes hjem er jo i Berlin.

Kjempekoselig feelgood-roman med en lettlest og ukomplisert historie. Kjøp boka og drøm deg bort til dittt eget lille hotell. Les hele omtalen her

• "Sannheten om østersjenta" av Caroline Säfstrand
  • "Sommerdrømmen" av Sarah Morgan