Trekkoppfuglen

av (forfatter), Kari Risvik (gjendikter) og Kjell Risvik (gjendikter).

Pax 2005 Heftet

Fortelleren, den unge, frivillig arbeidsløse Okada får en dag en telefon fra en ukjent kvinne som tilsynelatende vet alt om ham. Okada rykkes løs fra hverdagens rutiner. Katten har vært borte i flere dager, og nå forsvinner også hans kone uten spor. I jakten på henne kommer han i berøring med sterke krefter i det japanske samfunnet, mennesker helt uten skrupler og moral. Han konfronteres også med krigens bestialitet, slik den utspilte seg i en ørken i Mandsjuria i 1939.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Japan

Likte denne bedre etter andre gjennomlesing enn den første! En sann Murakamibok med hans livlege fantasi og tilsynelatande ulogiske hendelser som likevel har en viss sammenheng til slutt. Og her finnes de fleste av hans typiske elementer også, som jeg etterhvert begynner å se et mønster av i bøkene hans - katter, brønner, klassisk musikk, månen, kvinner med fine ører, bønner, krigen, osv...

En veldig sær bok som nok ikke passer alle. Skal du lese denne så må du gjøre det med et åpent sinn, ta boka for det den er òg lese den med ro og tålmodighet. Dette er ingen "Quick read". Les, nyt fordøy og gjenta...

Kort sagt om handlinga - alt i hovedpersonen liv endre seg. Katten forsvinner. Han mottar merkelige telefonanrop, kona forsvinner, han treffer flere unge damer som på ulikt vis snor seg inn i livet hans mens hans venter og leter etter kona som kanskje og kanskje ikke har forlatt ham. Foruten kvinnene som dukker opp dras han også inn i Japans fortid i krigstida på 1940-tallet. Og jo da.. Alt dette henger sammen. På sett og vis.

Er veldig glad i denne boka, men til og med for meg som hardnakket Murakami - fan blir den innimellom BITTE LITT for lang - da særlig passasjene om krigen. Spennende og interessant, men jeg ville likt koka enda bedre om dette var forkortet betydelig ned

Mysteriene og surrealismens mester. Murakami skuffer ikke denne gangen...

Det er forbløffende hvordan det virker på tonefallet til et menneske når stemningen skifter aldri så lite.

Det eneste du kan gjøre foreløpig, er å vente. Du kan ikke ha det lett, men alt har sin tid. Det er som flo og fjære. Ingen kan gjøre noe for å forandre dem. Når det er en tid for å vente, må du vente.

Jeg føler meg bortkommen. Virkelig bortkommen. Det kommer til å skje noe forferdelig. Jeg kjenner det på meg. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ingen som helst anelse om hva jeg burde gjøre. Er det klart? Jeg vet ikke engang hva jeg skal gjøre når jeg har avsluttet denne samtalen.

And then I feel a dull ache in the chest, as if something inside there is being squeezed to death.

Uttrykket "en lengre historie" fikk meg til å tenke på en høy stake som var satt opp i ørkenen, hvor det ikke var noe annet som raget opp så langt øyet rakk. Når solen begynte å dale, ble skyggen av staken lengre og lengre, og til slutt var tuppen så langt borte at den ikke kunne ses med det blotte øye.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bestemte meg tidlig i 2011 for å bli bedre kjent med litteratur som har opphav øst for Midtøsten. Det mest vestlige landet (geografisk sett) er Pakistan, og det nordligste er Mongolia. Det har ikke vært bare-bare å finne oversatte eksemplarer, og det har enda ikke lyktes meg å finne forfattere fra Øst-Timor og Maldivene. Men her er i allefall de jeg har funnet så langt, merket med landet forfatteren kommer fra. På bloggen min har jeg linket til flere forfattere enn de jeg har bøker til, så om ingen av disse faller i smak, kan det hende du finner noen andre som gjør det.

Forslag til flere bøker og forfattere mottas med takk! :)

Netthandelen The Book Depository har kåret de 100 beste bøkene.

Enig? Uenig?

Esquire er kanskje et herremagasin, men listen er interessant uavhengig av kjønn.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

• "Dans dans dans" av Haruki Murakami
  • "Hardkokt eventyrland og verdens ende" av Haruki Murakami