Blindepilen og den sovende kvinnen

av (forfatter), Ika Kaminka (oversetter) og Magne Tørring (oversetter).

Pax 2009 Innbundet

Dette er en samling med 26 noveller, hvor vi blant annet møter en tyvaktig ape og en mann av is, menneskeetende katter, sultne haier, hemmelighetsfulle speil og en helt vanlig liten kenguru. Vi blir kjent med mennesker som gjennom uventede møter, tilfeldigheter og hverdagslige valg konfronteres med kjærlighet, tap, drømmer og håp.

Mange kjenner Haruki Murakami best gjennom de egenartede og oppslukende romanene hans. Men også i novelleformen viser forfatteren sitt særpreg: den karakteristiske slentrende og muntlige stilen, og miksen av dagligdagse gjøremål, dramatiske situasjoner, melankolske stemninger, mystiske hendelser og de underligste fenomener. Det er normalt å støte på det ekstraordinære hos Murakami. I denne samlingen får vi et gjensyn med brønner, dører, steiner, paraplyer, speil, katter, og jazz - i nye og overraskende sammenhenger. Blindepilen og den sovende kvinnen består av 26 noveller, en samling som er tildelt Frank O'Connor International Short Story Award.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Japan

Novellesamlinger med et mylder av karakterer og fenomener. Han er en god forteller

Jeg lurer ofte på om ikke hjertet er som en dyp brønn. Ingen vet hva som skjuler seg der nede. Man må bruke det som innimellom flyter opp til å gjette.

Fra nå av vil jeg at novellene mine skal være annerledes, tenkte Junpei. Jeg har lyst til å skrive om folk som venter på at natten skal ta slutt, som lengter etter lyset slik at de kan holde om den de elsker; om folk som drømmer og som venter. Det vil jeg skrive om.

"I en god verden finnes det ikke god musikk" erklærte hun som om hun avslørte en betydningsfull hemmelighet. "I en god verden er det ingen svingninger i luften."

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Bøker jeg vil lese

• "Birthday stories" av Haruki Murakami