Blind willow, sleeping woman

2016 Heftet

Dette er en samling med 26 noveller, hvor vi blant annet møter en tyvaktig ape og en mann av is, menneskeetende katter, sultne haier, hemmelighetsfulle speil og en helt vanlig liten kenguru. Vi blir kjent med mennesker som gjennom uventede møter, tilfeldigheter og hverdagslige valg konfronteres med kjærlighet, tap, drømmer og håp.

A young man accompanies his cousin to the hospital to check an unusual hearing complaint and recalls a story of a woman put to sleep by tiny flies crawling inside her ear; a mirror appears out of nowhere and a night watchman is unnerved as his reflection tries to take control of him; a couple's relationship is unbalanced after dining exclusively on exquisite crab while on holiday; a man follows instructions on the back of a postcard to apply for a job, but an unknown password stands between him and his mysterious employer. In each one of these stories Murakami sidesteps the real and sprints for the surreal. Everyday events are transcended, leaving the reader dazzled by this master of his craft. Blind Willow, Sleeping Woman is Murakami's most eclectic collection of stories to date, spanning five years of his writing. An introduction explains the diversity of the author's choice.

Språk Engelsk

Novellesamlinger med et mylder av karakterer og fenomener. Han er en god forteller

Jeg anbefaler deg å lese Murakami. Begynn gjerne på Kafka på stranden og fortsett med 1Q84. Men også novellene er fantastisk fine, og Blindepilen og den sovende kvinnen en nydelig bok. Etter skjelvet er også fin, men dypere, mørkere og mye kortere.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger</a

Jeg lurer ofte på om ikke hjertet er som en dyp brønn. Ingen vet hva som skjuler seg der nede. Man må bruke det som innimellom flyter opp til å gjette.

Fra nå av vil jeg at novellene mine skal være annerledes, tenkte Junpei. Jeg har lyst til å skrive om folk som venter på at natten skal ta slutt, som lengter etter lyset slik at de kan holde om den de elsker; om folk som drømmer og som venter. Det vil jeg skrive om.

"I en god verden finnes det ikke god musikk" erklærte hun som om hun avslørte en betydningsfull hemmelighet. "I en god verden er det ingen svingninger i luften."

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Bøker jeg vil lese

• "Birthday stories" av Haruki Murakami