Dannelse

alt det du må vite

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Pax 2002 Innbundet

Boken har tre hoveddeler: Første del behandler den kulturelle basiskunnskapen. Europas historie presenteres som en stor fortelling, deretter formidles høydepunktene innen vestlig litteratur-, kunst-, musikk-, filosofi- og vitenskapshistorie. I annen del ledes leseren gjennom språkets, bøkenes og skriftens verden, og tredje del inneholder oversiktlige tidstavler, en kommentert katalog over bøker som har forandret verden, og forfatterens egne anbefalinger for videre lesning. Har navneregister.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2002

Omtalt sted Europa

Svært poengtert om all nødvendig kunnskap som trengs for å være et dannet menneske i europeisk målestokk, samt angivelse av rammer og kriterier for hvordan dannede mennesker fører seg. Det trengs kanskje noe oppdatering bla ift psykologi og intelligens. Tørrvittige kommentarer og betraktninger underveis, gjør også at boken blir svært underholdende.

I Jobs bok blir problemet med trofasthet mot Loven endelig satt på sin moralske spiss. I dette øyemed innføres en ny skikkelse, som senere skulle gjøre en karriere uten sidestykke i det kristne Europa: Satan.

Men den litterære dannelsen har en litt lumsk egenskap: Man kan ikke påby lesning av litteratur. Man må lese frivillig. Slik sett er litteraturen akkurat som kjærligheten, den må forføre en til å lese. Å lese fordi man må er det samme som å gjøre kjærlighet til en ekteskapelig plikt.

Dannelse orienterer seg etter den alminnelige personlighetsdannelsen ideal, i motsetning til spesialistenes praktiske yrkesutdannelse.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

Dette er de bøkene jeg kjøpte på de nevnte forlags bakgårdssalg torsdag 9.9. Prisene varierte fra 60,- til 30,-

• "Vi morer oss til døde" av Neil Postman
  • "Latin - kulturen, historien, språket" av Tore Janson
  • "Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd" av Max Weber
  • "Melankolske rom - om angst, lede og sårbarhet gjennom tidene" av Karin Johannisson
  • "Den nikomakiske etikk" av Aristoteles
  • "Et halvt liv" av V.S. Naipaul