Samlede verker. Bd. 5

Vidarforl. 2001 Innbundet

Bind 5 inneholder Kleitofon og Staten. Kleitofon en dialog hvor Sokrates blir kritisert for mangel på konsekvens og klarhet. Staten er et av de viktigste verkene som forsøker å drøfte samfunnet ut fra et filosofisk perspektiv, og å bygge filosofisk begrunnet stat.

Forlag Vidarforl.

Utgivelsesår 2001

Serier Platon samlede verker 1-9. Bindene selges også enkeltvis (5) Vidarforlagets kulturbibliotek

Etter min mening, sa jeg, oppstår en stat fordi ingen av oss er seg selv nok, men fordi vi trenger hverandre.

Man finner neppe noen vitenskap som det koster så meget strev å lære som aritmetikk.

Han bør forstå å velge en livsform som følger den gyldne middelvei, og han må - så langt det er mulig - unngå overdrivelser til begge sider både i dette liv og i det neste. På denne måte blir nemlig mennesket lykkeligst.

Og dersom vi følger mitt råd, da skal vi tro at sjelen er udødelig og i stand til å utholde både alt godt og alt ondt, og vi skal stadig følge den vei som fører oppover og på enhver måte med visdom strebe etter rettferdighet. Således vil vi bli venner både med oss selv og gudene, både så lenge vi bor her på jorden og når vi mottar våre seierspriser, akkurat som seierherrene i kapplekene høster sine. Og både her på jorden og på den tusenårige vandring som vi talte om, er vi vel farne.

Altså, min venn, tilkommer ingen offentlig virksomhet kvinnen fordi hun er kvinne, eller mannen fordi han er mann. Anleggene fordeler seg på begge kjønn, og for kvinnen er etter hennes natur alle slags beskjeftigelser tilgjengelige, akkurat som for mannen.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.

Skrifter i samlinga av Platon og Aristoteles

• "Samlede verker. Bd. 6" av Platon
  • "Samlede verker. Bd. 3" av Platon
  • "Politikk" av Aristoteles
  • "Samlede verker. Bd. 4" av Platon
  • "Klassisk talekunst - greske og romerske taler fra Gorgias til Cicero" av Gjert Vestrheim
  • "Menon - eller Om dyd" av Platon
  • "Emile, eller Om oppdragelse" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Om det gode og det slette - fra Parega og paralipomena" av Arthur Schopenhauer