After dark

av (forfatter) og Ika Kaminka (oversetter).

Pax 2007 Innbundet

Handlinga i denne romanen er lagt til ei natt i Tokyo, i tidsrommet 23:56 til 6:52. I sentrum står de to søstrene Eri og Mari. Eri har vært i en merkelig søvn i tre måneder, mens Mari sitter og leser på en nattkafé. En ung jazztrombonist slår seg ned ved Maris bord, og senere på natta blir hun trukket inn i et drama på et kjærlighetshotell der en kinesisk prostituert er blitt banket opp. I Eris soverom skrur tv-en seg på og sender ut mystiske signaler.

Handlingen i Haruki Murakamis nye roman After Dark, som henter sin tittel fra en jazzlåt, er konsentrert til en natt i Tokyo . fra kl. 23:56 til 6:52. Den foregår et eller annet sted mellom drøm og virkelighet, og tar opp i seg begge dimensjoner. Den er en nattlig meditasjon, og samtidig en tett roman om familie, relasjoner og barsk storby. Fortellerstemmen er en slags instans utenfra, som et kameraøye som overvåker de ulike scenene. Åpningsscenen er som et bilde av Edward Hopper: På en kafé . en typisk anonym kafé om natten . sitter en ung jente og leser. En ung mann kommer inn og slår seg ned ved bordet hennes, han kjenner hennes vakre søster. Kameraet beveger seg til søsterens soverom, der et TV plutselig sender ut mystiske signaler. Går kameraet inn i den sovende jentas drømmer, eller er det noe fremmed og farlig i rommet som fanges inn? Senere på natten blir jenta på kafeen trukket inn i et drama på et kjærlighetshotell, der en kinesisk prostituert er blitt banket opp. Hun får rollen som tolk, og kommer også nært en kvinne som arbeider på stedet. På et kontor i en stor bygning gjør overgriperen seg klar for å dra hjem til sin kone. . After Dark er Murakami i konsentrert form.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Tokyo

Handlingen i boka foregår i løpet av en natt i Tokio. Vi følger Mari, som sitter på cafè fordi hun ikke orker å dra hjem. Søsteren Eri gikk og la seg for tre måneder siden, og har senere ikke våknet igjen.

Stemningen i boka er dyster og surrealistisk.

Dette er ikke den av Murakamis bøker som har gjort sterkest inntrykk på meg.

De delene jeg likte, likte jeg veldig godt! Men dette med det panorerende blikket, mannen i tv'en... Jeg fikk ikke tak på det. Antagelig en mangel ved meg, ikke ved boka. ;-)

Jeg føler meg forfulgt når jeg er våken, og så forfølger de meg jammen i drømmene òg, jeg får liksom aldri fred.

For en ny dag er like om hjørnet, men den gamle sleper fortsatt de tunge skjørtene etter seg. Slik saltvann og ferskvann strides om plassen i elvemunningen, kjemper den nye tiden iltert for å løsrive seg fra den gamle. Selv ikke Takahashi klarer helt å bestemme seg for på hvilken side tyngdepunktet hans hører hjemme.

Det finnes saker her i verden det er best å ikke vite noe om.

" Søsteren min ser ikke forskjell på en trombone og en grillovn. Men forskjellen på Gucci og Prada ser hun med en gang."

"Da er du heldig. Du har hatt et godt liv," sier han. Så smiler han. "Du har bare ikke lagt merke til det"

Bestemte meg tidlig i 2011 for å bli bedre kjent med litteratur som har opphav øst for Midtøsten. Det mest vestlige landet (geografisk sett) er Pakistan, og det nordligste er Mongolia. Det har ikke vært bare-bare å finne oversatte eksemplarer, og det har enda ikke lyktes meg å finne forfattere fra Øst-Timor og Maldivene. Men her er i allefall de jeg har funnet så langt, merket med landet forfatteren kommer fra. På bloggen min har jeg linket til flere forfattere enn de jeg har bøker til, så om ingen av disse faller i smak, kan det hende du finner noen andre som gjør det.

Forslag til flere bøker og forfattere mottas med takk! :)

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Jeg frykter det vil ta mange år.

• "Blind willow, sleeping woman" av Haruki Murakami
  • "Elephant vanishes - stories" av Haruki Murakami