Imperium

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2007 Innbundet

Boka inneholder historien om den romerske senatoren Cicero, fortalt av Tiro, hans sekretær gjennom trettiseks år. En novembermorgen åpner Tiro opp døra for en fremmed sicilianer som er ute etter beskyttelse mot en korrupt statholder. Denne hendelsen fører Cicero inn i et av historiens mest kjente rettsdramaer. Vi møter Cicero som ung advokat og følger hans kamp for å oppnå imperium, dvs. full offisiell og politisk makt i den romerske stat. Dette er den første boka i trilogien om Cicero.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202265236

EAN 9788202265236

Serie Cicero (1)

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Omtalt person Marcus Tullius Cicero

Imperium er om tiden før keiserdømmet i Roma, og vi følger Cicero som er senator og får en sak som har forgreininger langt inn i maktens øverste rekker. En veldig god bok om demokratiet som det var før Cæsar og hans like ble eneveldige herskere, og man valgte sine senatorer. Historisk vet vi at Cicero var statsmann i gamle Rom, og at han var en glimrende taler. Boken er ganske historisk korrekt så langt jeg kan se (som historisk legman).
Anbefales

• "Cæsars triumf - en roman om det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Konklave" av Robert Harris
  • "Engelen i Arkhangelsk" av Robert Harris
  • "Cæsars dom" av Steven Saylor
  • "Ørnens bytte" av Simon Scarrow
  • "Motpaven" av Robert Rankin