Fryktindeksen

av (forfatter) og Frank Lie (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Den amerikanske fysikeren Alex Hoffman bruker et revolusjonerende system av algoritmer for å handle i verdens finansmarkeder. Hans hedgefond gir svært god avkastning, og ingen av hans rivaler skjønner hvordan han får det til. Ei natt oppdager Hoffman en inntrenger i sitt strengt bevoktede hjem, og nå begynner Hoffmans desperate kamp for å finne ut hvem som forsøker å ødelegge ham.

En intens nåtidsthriller fra Robert Harris lagt til den nådeløse finansverdenen.

Dr. Alex Hoffman er en legende. Han er fysiker og tidligere ansatt ved verdens største partikkelakselerator ved forskningsinstituttet CERN. Nå bruker han et revolusjonerende og svært hemmelig system av algoritmer til å handle på verdens finansmarked. Ingen av hans rivaler forstår hvordan han får det til, men basert på «fryktindeksen» lykkes Hoffmans i å generere utrolige utbytter for sine investorer.

Men sent en kveld, i huset sitt ved Genève-sjøen, oppdager Hoffman en inntrenger i huset. Han har hørt noe og lar sin kone ligge sovende igjen i sengen, mens han selv lister seg ned for å undersøke. Alarmen i det store huset er slått av og når han går ut døren, ser han et par store, svarte støvler pent stilt opp ved inngangen.

I løpet av de neste 48 timene, mens verdensmarkedet er i ferd med å gå mot en ny kollaps, faller også Hoffmans verden fra hverandre. Fanget i en spiral av vold og paranoia må han finne svaret på et spørsmål: Hvem er det som forsøker å ødelegge ham?

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202318048