Lustrum

av (forfatter) og Frank Lie (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Et stygt skamfert barnelik blir funnet, og Cicero finner ut at gutten har blitt ofret - og at ofringen er utført av menn fra senatet ved en hellig ed om å drepe ham selv. Konspirasjonen er den første av flere. Det er to dager til Cicero innsettes som konsul, og det er mange som kjemper om makten. Den nådeløse Caesars innflytelse øker, og Cicero lurer på om det er legitimt å ty til illegale metoder for å redde republikken. Dette er den andre boken i trilogien om Cicero.

I år 63 før Kristus. I et Roma som er i ferd med å legge et enormt imperium under seg, kjemper sju menn om makten: Cicero, konsulen, hans nådeløse rival Caesar, republikkens mektigste general, Pompeius, dens rikeste mann, Crassus, den politiske fanatikeren Cato, psykopaten Catilina og til slutt den ambisiøse playboyen Clodius.

Livene til disse historiske skikkelsene gir med sine allianser og svik, forføringer og grusomheter, genistreker og forbrytelser, form til den foreliggende romanen. Fortelleren er slaven Tiro, Ciceros betrodde sekretær. Han kjenner alle sin herres hemmeligheter - noe som setter ham i en utsatt posisjon. Mesteparten av Ciceros tid går med på å avsløre og forhindre voldelige konspirasjoner fra Crassus og en gruppe oppviglerske senatorer som vil velte staten.

Samtidig forsterkes rivaliseringen mellom ham og Caesar, som representerer to forskjellige retninger, den ene ortodoks, den andre revolusjonær. Når Caesars makt øker, blir Cicero konfrontert med spørsmålet som uunngåelig kommer med makt: Er det legitimt å bruke illegale metoder for å redde republikken?

Slik blir Lustrum en studie i maktens tidløse tiltrekningskraft og grusomhet. I sentrum av historien står funnet av et stygt skamfert barnelik og den følgende juridiske prosessen som kulminerer med en skandaløs dom.

Robert Harris viser seg igjen som en mester i historisk fiksjon når han tar leseren med til hjertet av republikken Romerriket med en roman som vitner om imponerende forskning samtidig som den er ytterst gripende.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202265885