Cæsars dom

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Press 2008 Innbundet

Året er 48. f.Kr., Egypt, Cæsar og Pompeius kjemper om verdensherredømme. Begge drar til Egypt for å legge landet under seg. Der treffer Cæsar Cleopatra og møtet fører til en romanse. Samtidig som rivaliseringen mellom gudedronningen og hennes bror Kong Ptolmaios driver landet inn i en krise, den kommer intetanede Gordianus til Nilen. Han kommer i en situasjon som fører ham inn i farlige oppdrag. Dette er den 10. romanen i forfatterens Roma Sub Rosa-serie.

48 f. Kr. Cæsar er i Alexandria der han prøver å navigere riktig i forhold til rivalene til den egyptiske tronen; Ptolomy og Kleopatra. Alles fortrolige er Gordanius, som er kjent som en fortrolig faktafinner. Gordanius er i Egypt for å bevise at hans sønn, Meto, er uskyldig i et mord han står anklaget for. Meto er samtidig Cæsars høyre hånd, og Cæsar vil være avgjørende for hans skjebne. Gordanius befinner seg med dette i sentrum av konfliktfylte dilemmaer, og vil være med på å bestemme framtiden for Romerriket og livet til sin sønn. Dette er den mest ambisiøse romanen hittil i Steven Saylors Roma Sub Rosa serie. Saylor presenterer nye sider ved Cæsar og maler et medrivende og originalt portrett av Kleopatra. Bakteppet er et mystisk og magisk Egypt som er fylt med konflikter og kriger, blodbad og harde stormer.

Forlag Press

Utgivelsesår 2008

Genre Krim

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Historisk, krim og spenning - kanskje mest for menn?

• "Cæsars triumf - en roman om det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Sendebud fra Nemesis" av Steven Saylor
  • "Imperiet - en historisk roman fra keisertidens Roma" av Steven Saylor
  • "Romerblod - en mordgåte fra det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Creole Belle" av James Lee Burke
  • "Ørnens bytte" av Simon Scarrow
  • "Caesar" av Adrian Goldsworthy
  • "Aleksander den store" av Bengt Liljegren