Den jeg aldri var

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Bokklubben 2007 Innbundet

En halvnaken mann blir funnet på gaten i en øst-europeisk by. Det viser seg at han er svensk, og ektefellen MaryMarie blir tilkalt fra Stockholm. Mens hun sitter ved sykesengen hans, begynner virkeligheten å forvitre. Plutselig vet hun ikke hvem hun er og hvordan hun skal forholde seg til det livet de har levd sammen. Syv år senere er hun like spaltet. Er hun Mary eller Marie? Drepte hun mannen sin der på sykehuset, eller lot hun ham leve? Hva valgte hun og hvilke konsekvenser fikk det? Den ene virkeligheten kan være like sann som den andre, og denne dobbeltheten gjenspeiler et raffinert spill om identitet.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Sverige

Ubehagelig og bra bok.

Läser den svenska versionen "Den jag aldrig var" föredömligt inläst av Gunnel Fred.
Och så tog boken slut. Vem handlade den om? Mary eller Marie? Vilken historia var sann? Jaa det finns inget svar i boken i alla fall. Eller? Såsom författaren brukar så har hon lyckats förvilla och nästla mig in i en (eller flera) vardagliga men skimrande och fantastiska historier. Kanske var jag lite för sträng med en fyra...Ja! Jag ändrar mig till en femma. Fascinerande läsning i alla fall.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Leseliste.