Irrganger

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Runólfur blander et stoff i drinken han spanderer på ei kvinne på et utested i Reykjavik. Et par dager seinere blir Runólfur funnet drept i leiligheten sin. De få sporene politiet finner tyder på at morderen er ei kvinne. Etterforsker Erlendur Sveinsson er på ferie, og kollegaen Elinborg må ta saka. Hun sliter med sakas mangel på ledetråder, men så begynner hun å grave i avdødes fortid, og det fører henne inn i en labyrint av løgn, bygdesladder og personlige tragedier. Dette er den niende romanen om Erlendur, men den syvende som er oversatt til norsk.

En mann spanderer en drink på en kvinne, men blander et stoff i den før hun drikker. Dagen etter blir mannen funnet død i leiligheten sin i Reykjavik. Siden etterforsker Erlendur Sveinsson har dratt østover må kollegaen Elinborg ta saken.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202315740

EAN 9788202315740

Omtalt sted Reykjavik

Syntes kanskje denne var litt langdryg, men spennende nok til å holde ut til siste side.

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

• "Hjemstavn" av Arnaldur Indridason
  • "Anger" av Arnaldur Indridason