Historien om Edvard Munch

Spartacus 2018 Innbundet

Da Edvard Munch ble født, var han så liten og svak at familien tilkalte presten med en gang. Gutten måtte døpes i en fei, i tilfelle han ikke overlevde. Den skrøpelige gutten vokste opp til å bli Norges største kunstner gjennom tidene.

Men veien dit ble ikke lett. Moren døde da han bare var fem år, og Edvard mistet mye skolegang på grunn av sykdom. Likevel så alle at gutten hadde talent, og han ble tidlig en del av de tøffe kunstnermiljøene i Kristiania, og senere i Paris, Berlin og København.

Bildene han malte, er i dag verdensberømte, men den gang gjorde de mange rasende. Noen mente at han måtte være gal som malte fram følelsene sine slik han gjorde. Men Edvard lot seg aldri stoppe. Han skulle male, koste hva det koste ville. Og det kom til å koste ham mer enn noen kunne ane.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2018