Myren

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen 2005 Heftet

En eldre mann blir funnet myrdet i en kjellerleilighet i Reykjavik. Gjemt under en skuff finner politiet et bilde av en barnegrav, og når de klarer å tyde inskripsjonen viser det seg at det ligger en fire år gammel jente der. Ved hjelp av fotografiet nøster politiet opp gamle og nye forbrytelser som har ført til flere familietragedier. Samtidig forsvinner en ung kvinne fra sitt eget bryllup. Erlendur Sveinsson og hans politikolleger står overfor en uvanlig komplisert og gåtefull sak, med røtter tilbake til en tid da mye var annerledes på Island. Dette er den tredje romanen om Erlendur, men den første som er oversatt til norsk.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202245108

EAN 9788202245108

Serier Cap spenningens mestere Erlendur Sveinsson (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Reykjavik

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2002

Boka var veldig lettlest, kanskje litt i meste laget. Men jeg synes også den hadde et godt komponert plott, og spennende karakterer. Jeg ble ikke oppslukt av historien, men jeg fikk veldig lyst til å lese flere bøker av Indridason for å bli bedre kjent med noen av karakterene. Fint innblikk i Islandsk kultur og dagligliv.

I en kjellerleilighet i Islands hovedstad blir en eldre mann funnet drept. Hvem var han og hvorfor har noen villet ta ham av dage? Mens Erlendur og teamet hans etterforsker saken, dukker det opp mange gamle familietragedier og forbrytelser, og nettet snøres sammen rundt morderen.

Som alltid i Indriasons bøker følger vi flere parallelle historier. En brud forsvinner fra bryllupet sitt og Erlendurs forhold til sin narkomane datter utvikler seg i en mer positiv retning.

Mest av alt minner ikke denne boken om en krim av den tradisjonelle typen. Det er ikke først og fremst spenningen etter å finne morderen som driver historien fremover, men mer beskrivelsen av det islandske samfunnet i alle sine avskygninger.

Ivar Nørve er for øvrig en oppleser av et stort format!

Godt språk og et fint og troverdig plott. Stemningsfullt skildret og med fint persongalleri. Blir ikke det siste jeg leser av Indridason. Eneste som hindrer denne fra full pott, er at jeg synes det brukes for lang tid til å nøste opp trådene på slutten. Spenningen er over godt før siste side.

Jeg digger ditt forfatteskap, Arnaldur. Og jeg snakker om disse krimbøkene dine med Erlendur, Sigurdur, Elinborg, Marion og alle de andre skikkelsene i dette krimbokuniverset fra Island. Tidligere har jeg lest, Vinterbyen. Og nå, myren. Det hele er jævlig bra gjort. Fine troverdige plott, superb miljøskildring og historier som river leseren med. Disse bøkene til Arnaldur er ekte Page Turnere! I Myren er det høst og det regner tungt hele tiden. Det meste er tung sosialrealistisk fattigslig tristesse. Leserne får lese om narkomani, voldtekt, vold, svik, drap, uhyggelige sykdommer, råtne lik, unnlatelser med mer fra politiets traurige hverdag... men hele heksebrygget servert på en sånn måte at du gliser, fryder deg! -over forfatterens nådeløse blikk på egen islandsk samtid. Myren er en solid sekser på terningen. Faktisk et den en av mine favorittbøker! Kjøp denne og les den! Bedre blir det ikke:)

"Kan du låne meg en tusenlapp? Det er et lån, jeg betaler deg tilbake, ikke sant? Gjerrigknark."

"Gjerrigknark er et godt ord," sa Erlendur.

Erlendur hadde en gang lest at fortiden var et annet land, og han forsto det. Han forsto at tidene og menneskene endret seg. Men han syntes ikke at fortiden skulle viskes helt ut.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

• "Røsten - en kriminalroman fra Island" av Arnaldur Indriðason
  • "Hjemstavn" av Arnaldur Indriðason