Navn i Oslo

Dreyers forlag 2016 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Oslo har et rikt tilfang av egennavn som rommer en flik av byens fortid. De er livskraftige kulturminner som brukes hver dag. Lærer vi å gjenkjenne betydningen, kan de dessuten bli som kikkhull inn i historien, innblikk i hva som en gang var. Hensikten med denne boka er nettopp å gi deg mange a-ha-opplevelser og se sammenhenger ut fra hva navnene egentlig kommer av. Navnene i denne boka er delt inn åtte hovedgrupper som: Oslos eldste navn, Folkelige kallenavn, Oppkalt etter, 1800-tallets hyttenavn og Kortreiste feriemål som blant annet Nordpolen, Grønland og Cuba.

God tur inn i Oslos spennende verden av navn!

Forlag Dreyers forlag

I år skal jeg lese de bøkene jeg har lyst til å lese, og se enten mens jeg leser dem eller etterpå om de passer til et punkt. Kun bøker i 'leser' hylla.

skriv bildebeskrivelse her

• "Byoriginaler og personligheter i Oslo" av Even Saugstad
  • "Hvorfor ser du aldri babyduer? - 80 vitenskapelige svar på livets små og store spørsmål" av Nina Kristiansen
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Fyrster i tåkeland - falsknere, fantaster og fanatikere ved vitenskapens grenser" av Terje Emberland
  • "Ondskapens ansikter - historiens grusomste menn og kvinner" av Simon Sebag Montefiore
  • "Åpent sinn eller høl i hue?" av Asbjørn Dyrendal
  • "Edderkoppen" av Terje Emberland