Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap

av (forfatter) og Ellen Huse Foucher (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Skrudd og sjarmerende fransk bestselgerroman med alvorlig bunn.

Det var en gang en indisk fakir og småsvindler som fløy til Paris for å kjøpe ny spikerseng på Ikea...
Fakiren har knapt landet før han hisser på seg en taxisjåfør, forelsker seg i en fortryllende fransk frøken på Ikea-restauranten, finner seg et rede for natten i sengeavdelingen, blir låst inne i et garderobeskap, som blir ekspedert til Storbritannia i en lastebil med en hel bataljon sudanske papirløse.
Og dermed begynner fakirens vanvittige reise halve jorden rundt og tilbake.
Sensasjonsboken Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap er en underholdende og livsbejaende surrealistisk skrøne som har tatt leserne med storm i hele Europa. Men boken rommer også et budskap om større toleranse og mer medmenneskelighet i vår globaliserte verden.
Oversettelsesrettighetene er solgt til 35 land.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205461512

EAN 9788205461512

Omtalt sted Frankrike

Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap handler om inderen Ajatashantru Satel Quavarsa som reiser ens ærende fra India til Frankrike for å kjøpe spikerseng på Ikea. Ajatashantru er både fakir og småsvindler, og han har lurt folket i landsbyen sin til å tro at han trenger denne senga som han egentlig har tenkt til å selge så snart han kommer hjem igjen. Reisen går imidlertid ikke helt som planlagt. Ikke bare erter Ajatashantru på seg den hevnlystne sigøyneren som kjører han til Ikea, han klarer også å bli innestengt i et Ikea-skap som uheldigvis blir sendt til England. Det markerer starten på ei lang, lærerik reise…

Humoren i Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap er lun og varm, og består blant annet av blødmer som dette: «Ajatashantru Satel Quavarsa (som blant annet av utlendinger kunne radbrekkes til Å-ja, Tarzan-trusa tel kua vårs)[...]». Boka er faktisk riktig så fornøyelig, men historien har også en alvorligere undertone: Et sentralt motiv er innvandringspolitikken i Europa, og boka maner til forståelse og nestekjærlighet. Som i reiseberetninger flest, modnes også vår oppfinnsomme helt Ajatashantru i løpet av reisen, som for øvrig ender med noe langt annet enn ei spikerseng fra Ikea…

Les hele anmeldelsen her

Hurra! En rolig, underfundig bok med många speciella händelser och utan att sakna satirisk udd på flera ställen. En fantastiskt bra bok som jag gärna läser om om ett tag. I Hundraåringens klass och kategori. Hoppas på fler böcker av denne författare!

fornøyelig ,festlig historie, komiske hendelser og forviklinger som perler på en snor .lett å lese og kan anbefales :-)

Underholdende, men ingen stor litteratur.

Et herlig avbrekk i en våt og kald sommerferie! Hjalp humøret flere hakk oppover. Ingen stor litteratur, kanskje, men slett ikke dårlig. Fikk akkurat det jeg håpet på....og litt til;) En slags miks av Jonas Jonasson og Arto Paasilinna. Et moderne fabel, fullt av humor og vanvittige situasjoner, men også med noen alvorlige undertoner. Anbefalt sommerlektyre. Hjelper garantert mot dårlig vær !

Hvorfor blir noen født der og andre her? Hvorfor har noen alt og andre ingenting? Hvorfor lever noen (i beste velgående) mens andre, alltid de samme, bare skal holde kjeft og dø?

Marie la på røret og var, som nevnt, oppildnet av kjærlighetens fyrige flammer; en setning som kanskje ikke gir så mye mening, men som har en effektiv metaforisk kraft, og en ganske fiffig allitterasjon med bokstaven "f".

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Bøker eg har lest i 2014. Starta litt seint så kanskje noko ukomplett

Dette er bøkene jeg leste i 2014. Hvilke har du lest og hva synes du om de? Fortell!

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

• "Vinter på savannen" av Levi Henriksen
  • "Gull" av Chris Cleave