Mørkt som mitt hjerte

av (forfatter) og Turid Farbregd (oversetter).

Font 2015 Innbundet

Forlag Font

Utgivelsesår 2015

Genre Krim

Omtalt sted Finland

Mørkt som mitt hjerte er noir med handlingen lagt til et regntungt Finland. Hovedpersonen er en klassisk antihelt.
Da Aleksi Kivi var 13 år forsvant moren hans. Tyve år senere er han sikker på at hun ble drept og på hvem som gjorde det. Målet hans er å konfrontere morderen. Han nærmer seg den mistenkte. Vil han klare å gjennomføre hevnplanen? Og er det riktig ?

Det er spennende å lese om hvordan en person kan bli besatt av en hevntanke, om hvordan jakten etter rettferdig og sannhet kan føre til irrganger av ensomhet og manglende evne til å knytte seg til andre mennesker.
Aleksi ønsker å føle. Han savner at en annen kan bety noe for ham, men han henger fast i minnene om kjærligheten mellom mor og sønn. Vil han klare å oppleve nærhet og ro når hans selvpålagte oppdrag er utført?

Tuomainen skriver med psykologisk innsikt og intelligens. Han beskriver godt både det indre og ytre landskapet med et stilsikkert språk. Det er lett å leve seg inn i handlingen og hovedpersonens tanker. Intrigen er intens og fengende.

Handlingen er en fascinerende mix av gresk tragedie og 50talls amerikansk actionfilm. Jeg tenkte også på Nesbøs Sønnen og Agatha Christie under lesingen. Boka har noen harde scener. Tabuer brytes. Samtidig er mye av spenningen i Aleksis indre monologer. Noe som gjør boka til en saktekrim (OBS! Det er masse ytre action også!)

Mørkt som mitt hjerte er en spenningsroman for hjertet, hjernen og trangen til å bli underholdt.

Plottet i denne boken var nytt for meg og romanen føles ny og frisk, med nye og friske ideer. Likevel føler jeg ikke at jeg kommer skikkelig inn på Aleksi. Han forblir en nokså diffus skikkelse. Men det kan være fordi vi møter en del folk og en del teorier i noe som er en ganske tynn bok. Aleksi har kontakt med den politimannen som etterforsket morens forsvinning, og som etterhvert har noe med at det er en annen dame som forsvinner på lignende måte. Denne kontakten mellom disse to er varm og fin. Politimannen vil ikke at Aleksi skal etterforske på egenhånd, men det viser seg at han har gått langt ut over det han har lov til for å hjelpe til med å etterforske forsvinningen.

Jeg likte å følge Aleksis tanker og følelser og syntes mange av ideene hans for hvordan han skulle få tak i opplysninger å være smarte og oppfinnsomme. Det reddet boken for meg, for den fikk aldri rumpa i gir. Det ble litt hit og dit og så enda en sving utenom. Men noe spenning fant jeg absolutt, og jeg hadde ikke problemer med å få lest den ferdig.

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Har du noen gang følelsen av at en tanke eller ting holder deg fanget? Som om det til og med på dette vakre stedet midt på blanke dagen var en svart sky over deg og bunnløs, mørk tomhet under deg? Slik at selv om du trekker denne reine, friske lufta dypt ned i lungene og selv om du betrakter dette vakre landskapet, får ingenting deg likevel til å føle deg som en del av verken dette vakre eller av denne verden?

Foruten oss er det bare bibliotekaren, hun sitter dønn urørlig ved pulten sin og glaner mot ytterdøra. Når jeg tar ei bok på hylla, sprer noen glitrende støvpartikler seg i lufta lik små stjerner.

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

• "Det vidunderlige" av Bror Hagemann
  • "Sorl" av Cornelius C. Steinkjer