Født til å løpe

jakten på løpingens hemmelighet

av (forfatter) og Børge Lund (oversetter).

Pax 2012 Innbundet

I denne boken oppsøker forfatteren blant annet glohete canyoner, utilgjengelige fjelltopper, savanner og maratonløyper for å finne svaret på hvorfor vi løper. Han møter den myteomspunne løperen Caballo Blanco og løperstammen tarahumaraene i Mexico, blir venner med verdens beste langdistanseløpere og snakker med skofabrikanter, trenere og leger.

Hvorfor løper vi? Det er utgangspunktet til den amerikanske journalisten Christopher McDougall. I jakten på svaret oppsøker han glohete canyoner, utilgjengelige fjelltopper, savanner og maratonløyper. Han møter den myteomspunne løperen Caballo Blanco og løperstammen tarahumaraene i Mexico, han blir venner med noen av verdens beste langdistanseløpere, han snakker med skofabrikanter, trenere og leger - og han oppdager at nøkkelen til et bedre liv kan være nærmere enn du tror. "Født til å løpe"har allerede fått klassikerstatus i løpemiljøer verden over, men den har i like stor grad fenget vanlige lesere. For dette er framfor alt en eventyrlig fortelling med et knippe helt uforglemmelige karakterer. Boka er solgt til over 20 land, har ligget på bestselgerlistene siden den kom, og filmrettighetene er solgt til Hollywood. Med smittende energi og entusiasme tar McDougall deg med på en reise du sent vil glemme.

Forlag Pax

Denne boken formidler lidenskap og løpeglede på en måte som gjør at jeg får lyst til å løpe! fort og langt.

Jeg ble veldig skuffet over denne. Jeg er allerede interessert i løping generelt og barfotløping spesielt, så jeg trodde den ville være midt i blinken. Men selv om historien som fortelles er interessant, så fortelles den med alt for mange ord og mye svada, sentimentalitet og meget selektive referanser til forskning. Det blir litt hallelujastemning over det hele, og jeg vil faktisk råde alle til å lese den med et kritisk blikk, selv om jeg er enig i det aller meste av hovedbudskapet.

Denne boka likte jeg godt, og jeg blei enda mer overbevist om at løping er greia! Selv om jeg er laaangt unna ultraløp - så ga boka masse løpemotivasjon!

Født til å løpe er boken jeg fikk anbefalt av min fadder. De første seksti sidene var vanskelig å komme gjennom, men så fikk jeg leselysten. Boken har vært utrolig overbevisende for min del. Den er så overbevisende at etter et par sider lest. Så vil dra ut å løpe, og komme tilbake med en god opplevelse.

Boken handler om en amerikansk journalist som heter Christopher McDonall. Han ønsket så sterkt å få fart på beina, men fikk stadig vondt og endte opp med skader. Deretter drar han på en eventyreise. Der oppsøker han blant annet glohete daler, savanner, utilgjengelige fjelltopper og maraton løyper for å finne svare på «hvorfor vil løper». Han møter løpestammen tarahumarene i Mexico og den myteomspunne løperen Caballo Blanco. Forfatteren i boka Christopher McDonall blir kjent med verden beste langdistanseløpere og leger, trenere og snakker med skofabrikanter. Han forteller om mer eller mindre troverdige historier, mens skaden hans går gradvis over.

Dette er en bok framfor eventyr fortellinger. McDonall tar med deg på en reise du sent vil glemme. Jeg anbefaler boken for idrettsutøvere, ungdom og voksene. Boken vil fenge en like stor grad de vanlige leserne også.

En tvers igjennom fasinerende, underholdende og inspirerende bok. Jeg har ikke akkurat begynt å løpe, men den frister til aktivitet. Både fysisk og mental. Anbefales på det aller varmeste, både til løpere og sofaslitere!

"Man slutter ikke å løpe fordi man blir gammel", sa Dipsea Demon (96). "Man blir gammel fordi man slutter å løpe."

Det var tarahumaraenes virkelige hemmelighet: De hadde aldri glemt hvordan det føltes å elske å løpe. De husket at løping var menneskehetens første kunstart. Lenge før vi risset bilder inn i hulevegger eller slo rytmer på hule trær, perfeksjonerte vi kunsten å la pust og hjerne og muskler arbeide sammen i harmoni for å frakte oss over ulendt terreng. Og da forfedrene våre omsider lagde sine første hulemalerier, hva var det første motivet? Jo – det løpende mennesket.

Hinsides den mest ekstreme utmattelse og smerte kan vi finne mer rolig styrke enn vi noensinne har drømt at vi hadde, energikilder som aldri er blitt beskattet fordi vi aldri bryter gjennom barrieren.

Unnskyldningen...var at 42,2 kilometer ble altfor kort; en pinglete liten maraton var over før tarahumaraene rakk å legge inn høygiret.

Lagkapteinen så ut som en fjøsnisse som hadde førtidspensjonert seg og flyttet til Florida; han var en kortvokst 55 år gammel bestefar som hadde på seg blå kappe med glorete rosa blomster, rosa skjerf og ei ulllue trædd nedover ørene, alt sammen toppet med et sorgløst smil

Dette er en liste over bøker som omhandler ultramaraton. Mange av bøkene er selvbiografier av ultraløpere, og disse har jeg valgt å plassere øverst i listen. Ellers har jeg tatt med bøker hvor forfatteren hovedsakelig skriver om ultramaraton.

Kom gjerne med forslag!

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Jeg har som mål å få lest en bok annenhver uke. For å måle progresjon samler jeg dem her.

Ikke alle bøker er verdt å tas vare på, eller leses om igjen. Ikke nødvendigvis fordi de er dårlige, men fordi første gangs lesing ga nok. Jeg er en person som gjerne kan lese enkelte bøker om igjen. Ikke alle personer er slik. Og ikke alle bøker er slik. Her er noen bøker jeg gjerne leser igjen.

Bøker jeg har lest

• "Bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larssen
  • "Ekko - et essay om algoritmer og begjær" av Lena Lindgren
  • "Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping" av Haruki Murakami
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Operasjon sjølvdisiplin" av Agnes Ravatn
  • "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Underkastelse" av Michel Houellebecq
  • "Verda er ein skandale - ei lita bok om livet på landet" av Agnes Ravatn
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders