Sapiens

en innføring i menneskehetens historie

av (forfatter), Itzik Yahav (illustratør) og Lene Stokseth (gjendikter).

Bazar 2016 Innbundet

For over 100 000 år siden fantes det seks ulike menneskearter på jorden.
I dag finnes det kun en. Oss.
Homo sapiens.

Hvorfor ble nettopp vår art så fremgangsrik og dominant? Hvordan har det seg at vi skapte byer og kongeriker? Hvorfor begynte vi å tro på guder, nasjoner og menneskerettigheter? Hvorfor setter vi vår lit til penger, bøker og lover? Hvordan ble vi så kuet av byråkrati, forbruk og jakten på lykke?

Sapiens er en fantastisk spennende, tankevekkende og engasjerende bok om menneskehetens historie, og er på kort tid blitt en internasjonal bestselger. Med imponerende letthet manøvrerer Yuval Noah Harari mellom ulike forskningsområder og perspektiver når han tar oss med fra homo sapiens' første skritt på jorden og frem til i dag.

Forlag Bazar

En utrolig lettlest bok som gir mening om et omfattende tema. Ga meg stor innsikt i historien om menneskeheten. De framtidsutsikter forfatteren avslutter boken med gir grunn til ettertanke. Uten tvil en sekser, blant de aller beste bøker jeg har lest i år.

Denne provoserende og engasjerende framstillingen av menneskets utvikling bygger på nyere forskning om å vår fjerne fortid før homo sapiens ble jordbrukere og bymennesker. Men boka farges i høy grad av forfatternes egne vurderinger. Han reiser spørsmål om ikke vår felles historie utgjør vel så mange tilbakeskritt som steg framover. For Harari synes steinalderen å være et absolutt høydepunkt. Han har et syn på religion og beslektede områder, som menneskerettigheter og jus, som nok vil overraske noen lesere. I det hele tatt har Harari såpass mange sterke oppfatninger, at det er en lettelse når han i enkelte tilfeller skriver at han ikke vet svaret på sentrale historiske spørsmål..

Det er relativt lett å si seg enig i at det bare er homo sapiens som kan snakke om ting som egentlig ikke eksisterer, og tro på seks umulige ting før frokost. Du ville aldri klare å overtale en ape til å gi deg en banan ved å love ham uendelige mange bananer i apehimmelen etter at han er død.

Den moderne kapitalistøkonomien må øke produksjonen hele tiden hvis den skal overleve, på samme måte som en hai må holde seg i bevegelse for ikke å bli kvalt.

homo sapiens utryddet omtrent halvparten av planetens store dyr lenge før menneskene oppfant hjulet, skrift eller jernredskaper.

Inntil ganske sent i moderne tid var over 90 prosent av menneskeheten bønder som sto opp hver morgen for å dyrke jorden i sitt ansikts sved. Det de produserte ekstra, livnærte den lille minoriteten av eliter -konger, representanter for myndighetene, soldater, prester, kunstnere og tenkere- de som fyller historiebøkene. Historie er noe ganske få har holdt på med mens alle andre har pløyd åkre og båret vannbøtter.

Det som får Sumer, faraoenes Egypt, det gamle Kina og Inkariket til å skille seg ut, er at disse kulturene utviklet gode teknikker for arkivering, katalogsiering og gjenhenting av skriftlig informasjon. De investerte også i skoler for skrivere, funksjonærer, bibliotekarer og regnskapsførere.

• "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Den sjette utryddelsen - en unaturlig historie" av Elizabeth Kolbert
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "År null - en fortelling om 1945" av Ian Buruma
  • "Trærnes hemmelige liv" av Peter Wohlleben
  • "Huset mellom natt og dag - en science fiction roman" av Ørjan Nordhus Karlsson
  • "Islam - den 11. landeplage" av Hege Storhaug
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson