Ulysses

Cappelen 1993 Heftet

I denne boka knytter James Joyce liv og levnet hos en gruppe dublinere fra den lavere middelklasse til det ytre rammeverk i Homers Odysseen. De fleste kapitlene i boka har en tilknytning til de viktigste episodene i det greske forbildet. Romanens handling finner sted i løpet av en eneste dag, den 16. juni 1904.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788202127886

EAN 9788202127886

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Irland

Et slit å komme seg igjennom. Har vel brukt om lag like lang tid på å lese Ulysses som Odyssevs brukte på sin reise. Har hatt lange pauser underveis. Mot slutten bestemte jeg meg for å prøve å lese (minst) to sider hver dag for å bli ferdig. Antagelig et mesterverk, og antagelig er tre poeng for lite.

For å lære må man være ydmyk. Men livet er den store læremester.

… we are all born in the same way but we all die in different ways.

Øynene som vil meg godt. Men ikke kjenner meg.

En mann med sauseflekket smekke rundt halsen skyfler gurglende suppe ned i svelget. En mann spytter noe på tallerkenen, halvtygget brusk, gommer, ingen tenner til å tygge med. Sørgmodige fyllebøtteøyne. En sulten mann er en sint mann.

Når man leser disse selsomme sidene av en forlengst avdød, merker man at man er ett med en som engang var...

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

• "Larmen og vreden" av William Faulkner
  • "Rødt og svart - historie fra det nittende århundre" av Stendhal
  • "Lord Jim" av Joseph Conrad
  • "Far Goriot" av Honoré de Balzac
  • "Labyrinter" av Jorge Luis Borges
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "Døde sjeler" av Mykola Gogol
  • "Ivan Iljitsj' død" av Lev Tolstoj