Omtale fra forlaget
Boken er en moderne versjon av den tyske Faustlegenden. Adrian Leverkühn slutter en pakt med djevelen for at hans geni skal blir forløst. Boken er ikke bare en fortelling om kunstneren og hans tragedie, men også en beretning om Tyskland og dets skjebne. I analysen av geniets utvikling mot vannvidd, har forfatteren også beskrevet Tysklands storhetstid og grunnlaget for nasjonalsosialismen.
Forlag Bokklubben
Utgivelsesår 1994
Format Innbundet
ISBN13 9788252525786
EAN 9788252525786
Serie Århundrets bibliotek
Genre Klassisk litteratur
Språk Bokmål
Sider 583
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Begynte på denne boken i 1984, har lest kapittel V tre ganger, nå har jeg endelig kommet over komposisjonene og musikkteorien og er på vei videre. Håper å bli ferdig i 2030.
Jeg ble minnet på dette verket i går kveld da jeg så på Brenners bokhylle på TV. Maleren Håkon Bleken hadde valgt denne boka, da han skulle plukke ut en som har gjort inntrykk. Han klarte ikke helt å målbære hvorfor den gjorde så sterkt inntrykk, og det gjør ikke jeg heller. Vi leste den for flere år siden i vår lille lesesirkel, og den er for innholdsrik til at vi kom helt til bunns i den, men den spøker mer og mer i bakhodet mitt, av flere grunner. For det første er det faust-motivet - å inngå en mørk pakt med noe overnaturlig, kall det gjerne Mefisto, for å få genialitet over et kort tidsrom, slik Adrian Leverkühn gjør. Antakelig det som appellerte til Bleken i sin tid - sikkert appellert til alle som bestemmer seg for å leve som kunstnere. Enten det er musikk eller malerkunst eller noe annet. Det som gjør at jeg får lyst til å se på den igjen nå, er at den har med seg mye av opptakten til nazismen i Tyskland før 2. verdenskrig. Jeg må sjekke opp igjen hva som er likt i tenkemåter fra da og i vår tid. Det er en del.
En møy er verd all ære, men blir hun ikke mor,
da er hun som et bed, med god, men usådd jord.
For selv om det kan være uhyggelig når noen få som vet må leve med lukket munn blant en flokk blinde, blir det fullkomment forferdelig, synes det meg, når alle egentlig kjenner sannheten, men er tvunget til å tie sammen, mens enhver leser sannheten i den andres unnvikende eller angstfylt stirrende øyne.
Men allerede den gang, som liten gutt, forstod jeg meget klart at den utenommenneskelige natur er fundamentalt språkløs, noe som i mine øyne nettopp utgjør dens uhygge.
Det finnes mennesker som det ikke er lett å leve sammen med, og som er umulig å forlate
Livet er ikke kresent, og moralen skiter det i.
Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!
I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.
Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?
Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.
Flere forfattere lar musikk bli et viktig virkemiddel. Musikken kan være en del av handlingen, eller den kan ha en sentral plass på en annen måte. Tips om flere bøker der musikken er sentral, mottas med takk :)
Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.
Bøker jeg ikke finner på Bokelskere: