Gamle mestere

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2004 Heftet

I en menneskealder har musikk-kritikeren Reger besøkt Wiens Kunsthistoriske Museum for å reflektere over et Tintoretto-potrett, og med det som utgangspunkt tar han et oppgjør med samtidskunsten, med gamle og nye mestere, og gir avslørende innblikk også i sin egen skjebne.

Gamle mestere er en ramsalt kruttønne av en roman.

Reger ? en 82 år gammel musikolog og musikkritiker for London Times ? har annenhver dag de siste 36 årene besøkt Wiens Kunsthistoriches Museum og samlingen Gamle mestere. Her sitter han foran Tintorettos portrett av Den hvitskjeggete mann og gjør seg tanker om verkets storhet ? og ikke minst om hvor mesteren er kommet til kort.Denne dagen er imidlertid et avvik. Det er ikke Regers Tintoretto-dag, og han har tilkalt sin venn, filosofen Atzbacher (bokens forteller), til et møte i museet halv tolv. Hvorfor?Gamle mestere er en ramsalt kruttønne av en roman. Mye av boken er viet Atzbachers erindringer om Reger, men hovedsakelig Regers oppgjør med fortid og samtid, en dommedagsmonolog uten sidestykke over kunst og kunstnere og moderne (østerrikske) kultur- og sivilisasjonsfenomener. « ? en av de største i moderne østerriksk litteratur.»Øyvind Pharo, Dagbladet«Sverre Dahl har nok en gang prestert en god oversettelse av en av vår tids betydeligste forfatterskap.»Bjørn Aagenæs, Nationen«Kompositorisk er boka et mesterverk med forbilde av (nesten) fullkomne musikkstykker. Men først og fremst er det en av de morsomste bøkene jeg noensinne har lest. Morsomt fordi latteren forsterkes og forstummes av at Thomas Bernhard egentlig også treffer et sårbart punkt i oss alle.»Hans Rossiné, Dagbladet

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205325616

EAN 9788205325616

Serie Gyldendal pocket

...Først når vi er kommet frem til at det hele og fullkomne ikke finnes, har vi mulighet til å leve videre. Vi holder ikke ut det hele og fullkomne. Vi må reise til Roma og fastslå at Peterkirken er et smakløst makkverk, Bernini-alteret en arkitektonisk stupiditet ... Vi må se paven ansikt til ansikt og personlig fastslå at han når alt kommer til alt er et like hjelpeløst-grotesk menneske som alle andre, det må vi gjøre for å holde ut. Vi må høre Bach og høre hvordan han mislykkes, høre Beethoven og høre hvordan han mislykkes ... Og slik må vi også gjøre med de såkalt store filosofene, om det så er våre yndlingsåndskunstnere ... Vi elsker jo virkelig bare de bøker som ikke er noe helt, som er kaotiske, hjelpeløse ... et menneske blir vi jo bare hengende ved fordi det er hjelpeløst og ikke helt, fordi det er kaotisk og ikke fullkomment ...

Skjønt jeg først hadde avtalt å treffe Reger i Kunsthistorisk museum klokken halv tolv, var jeg der allerede halv elleve, for uforstyrret å kunne iaktta ham fra en mest mulig ideell synsvinkel, slik jeg allerede lenge hadde planlagt, skriver Atzbacher.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Lista viser de siste bøkene i spalta «Klok på bok» i ukeavisa «Dag og tid». Ansvarlig «Medikus Libri» sier dette i utgaven for 26. januar: «For boklækjaren er livet enkelt, eg er her for å få folk til å lese bøker. Gode bøker. Gjerne bøker du ikkje ville lese, om det ikkje var for Klok på bok.»