Mimesis

virkelighetsfremstillingen i Vestens litteratur

av (forfatter) og Per Paulsen (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Erich Auerbach (1892-1957) var professor i romansk filologi i Marburg da han som jøde ble tvunget i eksil i 1936. Denne boken, som regnes som hans hovedverk, ble skrevet i Istanbul med verdenskrigen som bakgrunn. Den tar for seg forholdet mellom diktning og virkelighet, om realismen i europeisk litteratur gjennom tidene. Har register.

Et storverk om den literære realismens historie endelig på norsk Erich Auerbach (1892.1957) var professor i romansk filologi i Marburg da han som jøde ble tvunget i eksil i 1936. Hans hovedverk Mimesis ble skrevet i Istanbul med verdenskrigen som bakgrunn. Bokens tema er hvordan virkeligheten tolkes gjennom den litterære fremstilling eller "etterligning". Det er en reise i europeisk litteratur med en veldig bredde boken tar oss med på . fra Homer til Virginia Woolf. Auerbach tar utgangspunkt i små, sentrale partier av forskjellige diktverk gjennom historien, som han nærleser så spennende at vi ser det kjente med nye øyne. Det er en begivenhet at vi nå får dette storverket om europeisk litteratur på norsk.

Utgivelsesår 2002

• "Mennesket ; Om dette" av Vladimir Majakovskij
  • "Litteraturkritikk - en introduksjon" av Erik Bjerck Hagen
  • "Annerledes" av Eugenio Montale
  • "Storspring - fabrikkdikt" av Lars Ove Seljestad
  • "Modernitetens oppløsning - sentrale skikkelser i etterkrigstidens idèhistorie" av Espen Schaanning
  • "Retorisk leksikon" av Tormod Eide
  • "Luft, vind, ingenting - Hamsuns desillusjonsromanar frå Sult til Ringen sluttet" av Atle Kittang
  • "Reborn - Early Diaries, 1947-1964" av Susan Sontag
  • "I retorikkens hage" av Øivind Andersen
  • "Om ulikheten mellom menneskene, dens opprinnelse og grunnlag" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Metafysisk skrapjern - essays" av Henning Hagerup
  • "Poesi i form av en rose - et utvalg = Poesia in forma di rosa" av Pier Paolo Pasolini