Den andre viljen

essays

Aschehoug 2016 Innbundet

I sine møter med bøker, film og kunst søker Bjarte Breiteig seg mot punktet der vår forståelse glipper og noe uoverskuelig oppstår, og hvor den dypere betydningen i verket strømmer fra.

Samlingen inneholder tekster skrevet fra hans debut som forfatter i 1998 og fram til i dag, med en hovedvekt av nyskrevet materiale. Her er tekster om Laila Stiens noveller, om moral og overskridelse hos Tarjei Vesaas, og en ordveksling med Øyvind Ellenes om Kjell Askildsens forfatterskap. Her er også reisebrev, et nærstudium av Stanley Kubricks klassiske sci-fi-film 2001: A Space Odyssey, refleksjoner omkring Rothko-kapellet i Houston, Andrej Tarkovskijs tro, Per Kirkebys arbeidsmetode, og en rikt illustrert undersøkelse av hvordan ulik malerkunst trer fram i Tor Ulvens litteratur. Forfatteren gir også et personlig innblikk i egen arbeidsprosess og tunge perioder med skrivesperre.

Breiteig oppsøker kunst hvor noe eksistensielt settes på spill, og møter den med nærhet, varme og sitt eget livs fortelling.

ISBN13 9788203360527

EAN 9788203360527

• "De vektløse" av Valeria Luiselli
  • "Refrenger - tekster om stemmer og avtrykk" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Behold meg - prosadikt" av Tora Sanden Døskeland
  • "Å paradis - dikt" av Mona Høvring
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "Mitt år i Ingenmannsbukten - et eventyr fra de nye tider" av Peter Handke
  • "Argonautene" av Maggie Nelson
  • "Ikkje" av Agnes Ravatn
  • "Tauet - noveller" av Mikkel Bugge
  • "Sigd - dikt" av Ruth Lillegraven
  • "Ikke noe av dette handler om meg - selvbiografiske notater" av Stig Sæterbakken
  • "Folk jeg husker - fortellinger" av Joakim Kjørsvik